duminică, 18 aprilie 2010

La VinVest, cu Charlotte şi Santomas


Cinci dintre membrii clubului nostru de degustători neautorizaţi au luat drumul Timişoarei din pricina Salonului Internaţional de Vinuri, despre care unii organizatori şi ziarişti au spus că ar fi cea mai importantă manifestare în domeniu din ţară. De acum clubul nostru poartă numele Vestik, acelaşi cu numele ONG-ului pe care l-am înfiinţat de curând pentru a da şi o existenţă juridică pasiunii care ne strânge de la o vreme în jurul aceleiaşi mese de degustare. Şi cum de la Vestik la VinVest nu e mare cale de făcut, am şi parcurs-o, plini de curiozitate. Era o zi senină de sâmbătă, cerul nu fusese tulburat de nici o erupţie vulcanică, iar noi am călătorit cu două maşini, din Nădlac şi Arad, până la Centrul Regional de Afaceri din Timişoara. A fost o coincidenţă să ajungem la secundă în parcarea clădirii futuriste ridicate pe locul fostului patinoar şi vizavi de Sala Olimpia, deşi nu ne propusesem să ne întâlnim acolo la o oră anume, şi să ne batem, Toyota cu Opel, pe singurul loc liber existent. Până la urmă, Yarisul Pivnicerului a încăput undeva într-un loc nepermis, printre tot felul de SUV-uri cu numere de Iaşi, Prahova şi Bucureşti.
Destul de puţini producători din ţară au ocupat standuri în cadrul salonului, altminteri impecabil organizat. Au fost în total 23, cu tot cu reprezentanţii străinătăţii. Am văzut standuri cu vinuri spaniole, italiene, austriece, slovene, ungureşti, moldoveneşti, iar vinul curgea în sute de pahare. Am numărat directori şi foşti primari ai Timişoarei, foşti preşedinţi de consilii judeţene, ziarişti nelipsiţi de la asemenea întâlniri, alături de somităţi din lumea vinului, în tihna degustării în masă. N-am degustat decât selectiv cu papilele, mai mult am făcut-o cu privirea şi cu acel simţ care filtrează toate experienţele în amintiri şi apoi le bloguieşte pentru puţinii prieteni care vorbesc acelaşi limbaj.
Şi pentru că tot ne propusesem să organizăm cândva o degustare cu vinurile S.E.R.V.E., ne-am întreţinut cu directorul de vânzări al acestui producător şi am luat la rând ofertele albe, roze şi rubinii, uitând pentru o clipă că unii mai au de şofat spre casă. Ne-am îndrăgostit iremediabil de Cuvée Charlotte-ul oferit, prilej de o viitoare călătorie aeriană spre Ceptura. Apoi ne-am amestecat din nou în mulţime, privind la standul aristocratic al lui Davino, la lumânările care ardeau molcom în sfeşnice, la vinurile premium cu care închinau distinşi invitaţi din toată lumea. Am trecut în revistă standurile Jidveiului, Vinconului şi Cotnariului, ca şi ale altor producători importanţi din ţară. Din unele vitrine ne îmbiau butelii mari de Brunello di Montalcino, din altele tot felul de articole bizare pentru maniacii din domeniu.
În ce mă priveşte, am rămas pironit multă vreme în faţa unui stand care oferea masterkit-ul Le nez du vin al maestrului Jean Lenoir. De vină pentru asta e bloggerul cu condei şi lampă Răzvan Jurcă, cu care m-am întreţinut cândva pe forumurile noastre toate, dar şi curiozitatea mea olfactivă care are nevoie urgentă de un asemenea instrument de cunoaştere. Din păcate, deocamdată, preţul de 300 de euro şi ceva e prohibitiv pentru mine, chiar dacă sunt convins că cele 54 de odori oferite la sticluţă fac toţi banii. Până îi voi strânge, rămân în nări cu mirosul de citron şi pară, pe care amfitrionul ni le-a oferit la cererea Clarei, o sceptică incurabilă.
Puţin mai încolo, poate şi mânat de scrierea anterioară a lui Răzvan, am vizitat standul Santomas. N-am aşteptat însă decantarea Refosk-ului din 2004, un vin roşu din preajma Capodistriei, l-am servit direct pe cel mai tânăr, din 2008. Gustul său a trimis-o pe Clara cu gândul la Sangiovese, la cel din vinul Bibi Graetz Grilli del Testamatta Toscana 2006 de care am vorbit într-o postare mai veche. Pe mine însă m-a transportat/teleportat, poate şi din pricina imaginilor de prezentare a podgoriei, derulate pe ecranul computerului, într-un fel de Toscană mai estică: acelaşi peisaj, cu vii şi măslini, cu chiparoşi străjuind aleile care duc la vila centrală, aceleaşi orăşele medievale parcă încremenite într-un timp mai solar, mai molcom cu vizitatorii. Pe loc ne-am propus să ajungem cândva acolo, în turism vini-viticol. Nu de alta, dar Slovenia are peste 20.000 de hectare de viţă-de-vie iar Refosk-ul este un soi local din regiunea de litoral Primorski, o prelungire a regiunii italiene Friulo-Veneto-Julienne.
La plecare, când colegii mei de club ieşiseră deja din clădirea Centrului, eu încă zăboveam în faţa unui alt stand. Mi-a căzut cu tronc Nachbil, i-am degustat vinurile roşii şi am ales pentru mine o sticlă Trei Graţii, 2007. Un cupaj de Pinot Noir, Cabernet Sauvignon şi Merlot căruia îi stă bine acum în arcadele vinotecii mele, alături de Santomas-ul sloven.
Specialiştii au acordat o mulţime de medalii de aur şi argint, de note peste 90 vinurilor prezentate la salon, alese din cele 170 de probe degustate. Primele două s-au clasat o Tămâioasă Românească Comoara Pivniţei Vincon Vrancea 2006, cu 96 de puncte, şi o altă Tămâioasă Românească (Pietroasa Veche) USAMV - SCDVV Pietroasa din 1986 (ăsta e chiar anul meu cazon despre care nostalgizam în postarea anterioară), cu 95 de puncte. Mie însă mi s-au întipărit în capricioasa memorie olfactivă acel Cuvée Charlotte amintit mai sus şi tânărul Santomas. Fiecare cu campionii lui.

10 comentarii:

  1. am si eu cateva cuvinte despre refosco. E drept din 2007. E una din recomandarile mele pt. nr. viitor din vinul.ro.
    Trebuie sa fie frumoasa o astfel de experienta. Am incercat sa ajung la Goodwine, dar n-a fost sa fie.

    RăspundețiȘtergere
  2. E frumoasă experienţa, George. Hai să-i zicem vinului, totuşi, Refosk, cu căciuliţa pe s, ca vine din Slovenia, nu din Italia, şi aşa le place ăstora să-i zică.
    Eu m-am gândit, când l-am gustat, că gust din Slovenia. Acuma, nu pot să dau seamă aici de toate nuanţele olfactive descoperite. Cred că formează o fiinţă unică, a locului, la margine de Italie eternă. Prima impresie, prima atingere papilară n-a fost deloc bună: mai degrabă fructe de pădure culese necoapte, dar postgustul m-a cucerit. Acolo identific unicitatea vinului şi-l voi asocia mereu cu locul de unde vine. Poate un pic de cafea, cum zici tu, şi condimente încă nenumite, un tot unic, frumos, pe care vrei să-l simţi cât mai des.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai, dreptate: pe sticla scria Refosk.
    Imi voi edita post-ul, pentru conformitate:)

    RăspundețiȘtergere
  4. in bucuresti oare il pot gasi undeva pe dl refosk asta?

    merci anticipat :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Hello, Wine and Knives!
    Această informaţie poate să ţi-o ofere Răzvan Jurcă, la http://vinsiplec.winespot.ro/
    sau, sper, alibus, la
    http://alibus.blogspot.com/
    Eu, de felul meu, îs cam vestic, de prin Arad şi Timişoara, am descoperit Refosk-ul la Vinvest şi pe blogul amicului gălăţean George Mitea, aici
    http://lucruribune.blogspot.com/2010/04/santomas-refosco-2007.html

    RăspundețiȘtergere
  6. @Wine and Knives

    O discutie despre unde se gaseste Santomas poti gasi aici.

    RăspundețiȘtergere
  7. :) Ce mica e lumea si probabil ce aproape (de o intalnire de gradul 3 sau 7 :) am fost in sambata Vinvestului.

    RăspundețiȘtergere
  8. Chiar că e mică dânsa, lumea, Florin! Cine ştie, dacă nu ne-am întâlnit la Vinvest, poate ne-om vedea la Florenţa, în compania unui vin roşu de Bolgheri, în Piazza della Signoria. Nu poţi să ştii niciodată...

    RăspundețiȘtergere
  9. Wine and Knives, şi doamna director Eugenia Dumitru a trimis, via e-mail, un răspuns în legătură cu "domnul Refosk":

    Draga "PIVNICER"
    Raspund pe aceasta cale la intrebarea unde sunt disponibile vinurile SanTomas :
    In Bucuresti in mai multe magazine specializate de vinuri, cum ar fi Arte Vino, Ethic Wine, Gourmandises Traiteur, La Chambre. In Timisoara, la Bibliotheka iar in Cluj, la Gourmandises. De asemenea, se pot comanda prin magazinul on line Rovinoteca.ro.
    Pentru orice realtii si reactualizari de date, va rog nu ezitati sa contactati
    MONTEKO ROMANIA - importator si distribuitor
    0213161714
    0723694670 - Eugenia Dumitru

    RăspundețiȘtergere