marți, 14 noiembrie 2023

Tiszafüred și Delta Tisei, o plăcere cu repetiție

Nici n-a trecut bine luna octombrie, că am și ținut morțiș să ne întoarcem în Delta Tisei. Un pic din inima noastră de pescari/vânători/călători a rămas acolo, o atracție atavică, o amintire din copilăria umanității primitive, dar și plăcerea confortului prezentului. Mai ales că pentru nimeni nu e de ratat o aventură modernă într-un Dodge RAM condus de Gabi Mohaci. 

 

Pentru turistul pescar, bagajele sunt nu de două ori, ci de trei ori mai voluminoase. Vorbesc de cei care obișnuiesc să pescuiască atât la spinning, cât și la modul staționar. Am părăsit Aradul la ceasul răsăritului, cam pe când soarele se ițea mult în dreapta Cetății Șiriei, numită cândva și Világos/ Hellburg/ Cetatea luminată. Umplusem până la refuz uriașul portbagaj al autoutilitarei Dodge, deși de data aceasta eram doar trei călători; Ovi, al patrulea membru al Spinning Quartetului nostru de data trecută, de la început de octombrie, fusese reținut pe meleaguri arădene din pricini întemeiate, cum ar fi acelea că a devenit între timp, întâia oară, tătic!

În această ieșire, care a cuprins două nopți de cazare, am avut parte, de fapt, de doar două zile pline de pescuit. O vreme mai rece și mai capricioasă ne-a așteptat la Tiszafüred de la început, iar descreșterea apei, cauzată de unele deschideri de ecluze, n-a fost deloc în favoarea pescuitului. Cu toate acestea, nu ne-a lipsit nimic: nici soarele, nici bucuria, nici peștele. 

 

În fiecare dimineață, Cipri, bucătarul talentat al grupului, ne-a alintat cu cafea și cu câte o căigană cu șuncă. Nu am dus lipsă de băutură, nici de răchia-pălincă a lui Gabi, parcă făcută la mijloc de Mureș, undeva între Banat și Ardeal (așa, de 48 de grade), nici de bere, nici de vin. De acesta din urmă m-am îngrijit eu însumi, mai ales că aveam prea multe licori prin club și vinotecă. Astfel, ne-am delectat cu niște Massotine, cu albe de la MaxiMarc, cu rosé-uri de la Davino și Corcova. 

 

Ca bilanț, am prins răsărituri reci de noiembrie, dar și o splendidă dimineață cu soare, parcă de început de octombrie; și am mai prins, în echipă, trei avați, multe kilograme de plătici uriașe, plus niște paste carbonara gătite la fața locului de Cipri. Și poate că am prins și ultimul prilej de ieșire din această toamnă în senzaționala Deltă a Tisei. Păsările erau toate la locul lor, pentru ședința foto: lebede mari și mici, adică gri ori imaculate, cormorani și rățuște, egrete și lișițe, șoimi și pescăruși.

 

S-a vorbit mult românește la cabanele de la Kormoran Kikötö (Portul Cormoran) la care am fost cazați, probabil că majoritatea turiștilor au fost români. L-am revăzut și pe prietenul și întreprinzătorul orădean Popi István, am băut bune cafele în porturile deltei, am făcut și cumpărături specifice. 

 

Chiar dacă noi nu am întâlnit captura vieții, ci doar creaturi mici ori medii imediat eliberate, am putut observa un pescar solitar care agățase un monstru și se chinuia cu el de zeci de minute, fiind tras cu tot cu barcă de-a lungul Tisei, în naval. N-am putut afla deznodământul acestei povești pescărești, dacă a câștigat peștele sau vânătorul, și credem cu tărie că e mai bine să planeze un mister asupra întregii întâmplări...

 

De marți până joi, am încercat fericirea de pescari la Tiszafüred. Apoi Gabi ne-a dus îndărăt la Arad. Vineri aveam degustare în club, sâmbătă - festival de vin la Timișoara, duminică - ieșire administrativă în paradisul rural de la Ferendia. Dacă te gândești că aștern aceste rânduri luni seara pe la nouă, după ce alte două întâmplări cu oameni și vin fuseră deja scrise și publicate, ai spune că viața mea, a noastră se aglomerează. Nu mă îndoiesc, însă, că aceasta este cea mai bună dintre lumile posibile, pe care aș vrea să o multiplic pentru cei mai puțin norocoși ca noi și pentru pasiunile lor, oricare ar fie ele: vinul, călătoriile, pescuitul...


 Galerie foto: Păsări, Pe drum, Vario

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu