În ultima vreme, călătoriile au luat locul cuvintelor în viaţa mea. Nu trebuie să vă imaginaţi că mă duc la Paris ori că zbor în Maldive, în Tenerife ori la Veneţia. Nu. O fac mult mai aproape, la vreo 130 de kilometri de Arad, în satul meu, în Macondo-ul meu, Ferendia, aşezare căreia localnicii îi spun mai ales Feringia, cu accent pe ultimul i. Car cu mine în Yaris cele mai rurale obiecte: ţigle vechi de Jimbolia pentru reparat grajdul străbunicului, bidoane pentru prune, furaje pentru puii mei de găină şi curcă, vaccinuri pentru căţei, duhan pentru îngrijitorul casei - căruia îi spunem omul nostru din Panama, Vasile. Mă mână mereu un gând al întoarcerii, al reînrădăcinării. După moartea părinţilor, vibrează în mine un imbold irezistibil al semănării. Plantez pomi şi vie, distilez vin şi fac răchie, mă comport nostalgic, simt jalea trecerii dar şi bucuria întoarcerii acasă. Şi, colac peste pupăză, numele meu este Sămînţă.
Acum câteva zile, când era canicula mai mare, a trebuit
să merg la Goale pentru a culege prunele lui Tatabun. Cum, nu ştiţi ce sunt
Goalele şi cine este Tatabun? Povestea lor începe în anii treizeci ori poate că
este atât de veche încât nici nu mai are vreun început. Atunci, în anii de
dinainte de ultimul război, s-a născut tatăl meu, căruia nepoţii i-au spus în
zilele din urmă Tatabun. A copilărit cu oile şi cu caii lui Tăicuţu, bunicul
meu, ferindu-i animalele de ruşi prin pădurea de la Groapafundă şi prin alte
păduri în care oamenii se ascundeau din calea unui destin tragic. Comuniştii
i-au luat pământul şi dreptul la fericire. Cumva i-a păcălit însă, găsind de
cuviinţă să pună stăpânire pe un hectar şi jumătate de pământ aflat la vreo
şase kilometri de sat, în locul numit ironic Goale. Era un no man's land,
un loc necolectivizat, necotropit de nici un ceapeu şi de nici un comunist
oligofren, un teren situat în judeţul Caraş-Severin imediat la graniţa cu
judeţul Timiş, din care Ferendia face parte. Goalele încep din apropierea
locului în care se afla odată Gorunul cel mare de pe hotar, punct de azimut şi
semn arhicunoscut de ferendeni, adică de de feringeni.Şi tot ca reper găseşti
acolo o margine a pădurii numite Groapafundă iar dacă te uiţi în stânga, cum
vii pe drum de la Gorun şi mergi către satul Surduc, vezi dealul numit Pălăria
lui Dora şi vezi cum către vale duce Ogaşul Bicului.
În anii '60, '70, în RSR, când Ferendia era complet
colectivizată şi cel mai mare lot particular de pământ era grădina de 3.000 mp
a casei, la Goale erau trei micii moşii de câteva hectare: a lui Lonti, locul
cel mai bun, cu casă şi acareturi, cu cruce de lemn, situat de partea
cealalăltă a dealului, în vale, cum vii prin Ţiglărie, pe lângă hotarul cu
satul Clopodia, prin Păgină. La mijloc era terenul lui Tatamic, fratele
bunicului, un loc cu pomi şi viţă-de-vie, cu sălaş şi fântână, cu pădure în
buza curţii. Iar mai încolo, către vârful dealului şi Groapafundă, se afla
pământul Tatei, cu teren arabil, cu pădure, cu vie pe araci, cu pruni şi
scaieţi. Un paradis precar, liber de comunism, învăluit în praful singurătăţii
şi în speranţa venirii americanilor. Cele trei sălaşuri se aflau de aceeaşi
parte a drumului, un drum de ţară, situat mai jos decât nivelul caselor şi
decât marginea dealului, ca un vălău înclinat care ducea la Groapafundă. Mi-am
petrecut o bună parte a copilăriei pedalând pe acest drum în şaua bicicletei Carpaţi,
păzind lubeniţele cu bunicul Tăicuţu, culegând prunii şi strugurii Tatei,
cărând fânul cu ipilele lui Tatamic, furându-i acestuia din urmă câte-o
boabă de lipovană, otel sau tămâniţă din care ieşea un must dumnezeiesc.
Acum, după această lungă introducere în propria-mi
nostalgie, puteţi încerca să înţelegeţi de ce am luat drumul Goalelor pe o
arşiţă de 39 de grade în cocia lui uica Tranda Ceocheai, însoţit de nepotul
Mihai şi de Vasile, omul nostru din Panama. Cum, nu ştiţi nici cine este uica
Tranda? Ei bine, trebuie să vă imaginaţi un paore care se apropie de 80
de ani dar care arată cam de 60, uşor nebărbierit, cu pălăria arsă de soare şi
roasă de vremuri, conducând cocia şi strunind cei doi cai care poartă acelaşi
nume, Noni. "Aşa i-am luat, explică el, dacă aşa i-o cemat, io
nu le-am mai schimbat numile. Unul o avut opt ani la revoluţie, al alb;
ălalantu, al roşu, o fost dă doi ani tot atunşea." Cum drumul e aproape impracticabil pentru
alt vehicul decât cocie ori tractor, uica Tranda s-a oferit să ne ducă el la
Goale. Imediat după revoluţie, Tata plantase acolo în locul viei vreo 200 de
pruni. Câte prune o fi cules de acolo şi câtă răchie o fi făcut nu ştiu să vă
spun, fiindcă eu nu am mai dat pe la Goale de vreo 15 ani. Ştiu însă că ultima
culegere s-a petrecut cu destui ani în urmă. După moartea Tatei, în grădina
casei de la Feringia am tot semănat vie şi pomi, imitându-l, căci ştiu bine că
el continuă să trăiască prin rădăcinile sale, prin fiecare mlădiţă de vie, prin
fiecare creangă înflorită de pom. Şi atunci cum să las de izbelişte bunătate de
pruni legendari de la Goale?
Uica Tranda îşi mână încet bătrânii cai pe strada
bisericii, Mihai şi Vasile şed cuminţi mai în spate pe o scândură aflată în
echilibru precar, eu mi-s lângă uica Ceocheai, cu aparatul foto de gât. Avem cu
noi două bidoane goale pentru prune şi o ladă frigorifică plină cu apă, vin şi
bere. Trecem pe lângă Mormânţul pocăiţilor, ne scoborâm prin Ţiglărie şi-o luăm
pe vale către Goale. Lui Noni unu, calul cel alb, nu-i plac scoborâşurile şi
trage stânga, de parc-ar vrea să iasă de pe drum. E vai ş-amar de slab şi
bătrân, are 32 de ani şi un păr de doi ţenti pe care uica Tranda i-l tot
desprinde când dă uşor în el cu zbiceala. "O mers bine până în toamna
trecută, când o cam tăbărât, spune căruţaşul." Noni doi, de 26
de ani, calul roşu, mai în putere, ne ţine pe drumul cel bun. Trecem pe lângă pomii
uscaţi ai ceapeului, printr-o vale cu ierburi înalte, cu sălcii crescute de-a
lungul Vânei secate. Un şarpe mort se odihneşte pe marginea unui pod de
beton, caii nu ştiu cui pasc liniştiţi, caprele şi oile cuiva s-au tras deja la
umbră. Nişte câini ciobăneşti împart cu o ciorcuşă un leş uscat de oaie.
Ajungem în Păgină, ramurile copacilor au înghiţit drumul, care numai aşa nu se
poate numi, fiind mai degrabă două şanţuri de lăţimea roţilor de tractor,
acoperite cu spini şi buruieni.
Din loc în loc, se văd pruni înconjuraţi de ruguri,
năpădiţi de liane şi tufe. Ne apropiem de Goale, însă părăsim valea şi suim
către drumul care vine de la Vranăr şi duce la Surduc. E tot mai cald şi
mă năpădesc amintirile, nimic nu mai pare ca-n copilărie, oi fi şi eu un prun
îmbătrânit, înecat de această sălbăticie a trecerii...
Uica Tranda e mai pragmatic, îşi odihneşte caii antici
care suie şi coboară, înţepaţi de spini şi tăuni. Gorunul cel mare nici nu mai
este, zărim marginea pădurii de la Groapafundă, însă nu se vede nici urmă de
drum către Goale. În doar 15 ani, drumul a devenit pădure, îi poţi urmări
şerpuirea. Uica Tranda duce caii direct prin iarba dealului, printre arbuşti şi
trandafiri sălbatici, până unde ar trebui să zărim prunii lui Tatabun. Doar că
acolo nu mai e livadă, ci pădure. De plop, de stejar, de tei. Şi totuşi zărim,
în marea de copaci, fructele albastre, prunele pârgaviţe. Bem bere, să
prindem curaj la aproape 40 de grade Celsius, şi începem culesul. Uica Tranda
taie o jâdă şi bate crengile, noi culegem aplecaţi în iarba care pute a porc
sălbatic. În patru ceasuri, abia am umplut bidoanele, 140 de kilograme de prune
ale lui Tatabun. La sfârşit l-am luat pe Mihai şi am explorat ce mai rămăsese
din Goalele de altădată. Fiul şi nepotul pe urmele tatălui, pe urmele bunicului...
Înspinaţi şi năduşiţi, am regăsit vechiul drum, acelaşi
vălău care este înconjurat acum de copaci înalţi, înecat de zăpuşeala de
august. Ici-colo găsim o pacică în frunze, un lamp ruginit, o
gumă de tractor în care s-au adăpat cândva orătăniile. Casa de pe moşia Tatei e
dărâmată de mult, terenul arabil e acum pădure, iar drumul spre deal un şir de
tei şi stejari tineri. Către vale însă, mai vezi calea de ţară, neatinsă,
necălcată de zeci de ani de orice fel de roţi. Din sălaşul lui Tatamic, în care
am petrecut multe zile şi multe nopţi alături de atâtea fiinţe dragi care nu
mai sunt, n-au mai rămas decât nişte urme de gard şi nişte enorme pietre de
fundaţie. Am mai găsit totuşi nişte tufe de flori şi un burlan răstignit între
arbori. Cum am suit spre stânga, părăsind drumul, am dat de o iarbă uscată în
care bătrâna vie a fratelui bunicului încă se mai chinuie să existe, ba chiar
are şi struguri. Mă voi întoarce să-i gust în septembrie, de parcă aşa aş putea
regăsi aroma copilăriei duse.
Mai jos, pe drumul ascuns, descoperim casa lui Lonti,
între urzici de trei metri. Nu mai are geamuri, dar se află încă în picioare,
ţinând piept timpului şi pădurii invadatoare. La capătul drumului se deschide o
vale minunată, cu stejari seculari, cu peri imenşi pe coama dealului, cu sălcii
care se unduiesc în vântul fierbinte. O cruce pe care sunt trecute numele
ctitorilor, între care şi cele ale lui Lonti şi Tatamic, marchează începutul
ori poate sfârşitul acestei explorări. Ne întoarcem aproape leşinaţi, prin via
înierbată, cu ochii la teii imenşi din pădurea Tatei. Uica Tranda a suit deja
caii în drum, Vasile ne face cu mâna din depărtare, berea şi apa au fost băute
de mult. La telefonul digital, în timp ce uica Tranda îşi mână caii din
celălalt mileniu, uica Achim Nica îi zice de jale, Lăsai puşca ruginită, Mor, Murgule, de năcaz, Mariana Drăghicescu doineşte despre un Struguraş bătut de soare, iar Nicoleta Voica tânjeşte după un Lăstărel de pe Caraş. Noni unu nu mai poate, a obosit în 32 de ani de soldă în slujba lui
uica Tranda. Când vine vreo coborâre abruptă, omul nostru din Panama sare să
pună pana la roata căruţei. Sus, pe coama dealului, se vede Dealul Şumigului,
iar cum ajungem pe moşia lui Vranăr, ni se înşiră în faţa ochilor Boaza
şi casele Feringiei. Biserica e pusă baş pe axul drumului, nu avem nici o şansă să
rătăcim drumul de întoarcere din această sălbăticire. Doar gândul încă mai
colindă înapoi, în locul cu pădure de tei şi cruce de lemn în care, cu prea
mulţi ani în urmă, un trup de copil pedala pe o bicicletă Carpaţi în căutarea
celor mai bune lubeniţe şi a celor mai buni struguri din lume.
Mic dicţionar de cuvinte faine
paore - ţăran bănăţean dintr-o specie de
român autentic pe cale dispariţie
ţenti - subunitate de măsură a lumii pe care
unii domni de la oraş o numesc centimetru
Vână - apa nămoloasă a Feringiei care
astăzi curge mai mult în amintire
Vranăr - domeniu legendar al celui mai
cunoscut moşier al Feringiei din care astăzi nu au rămas decât nişte plopi şi
nostalgia
ciorcuşă - o cioară mică şi obraznică cu care
nu ai vrea să ai de-a face dacă ai fi paore
zbiceală - un fel de schimbător de viteză
pentru caii lui uica Ceocheai, în speţă, şi pentru toţi caii din lume, în
genere, căruia cunoscătorii îi mai spun zbici
prună pârgaviţă - prună albastră din care
rezultă cea mai bună răchie, dar şi cele mai neplăcute vânturi
jâdă - băţ lung din lemn cu ajutorul căruia Tăicuţu şi Tatabun
reuşeau să scuture toate prunele din pomii care nu mai sunt
pacică - încălţare din piele dar mai ales din
gumă cu care babele de altădată lăsau urme în praful zilei
lamp - lampă de sex masculin care lumina,
cu ajutorul petroloiului, nopţile rurale de dinaintea electrificării
Boază - deal din marginea Feringiei folosit
ca păşune de ciobanii prezentului şi ca derdeluş de copiii trecutului
Pe strada Bisericii, Prin Ţiglărie, O mică filmare, Goalele, Casa lu Lonti, drumu şi lampu, O scurtă privire, Noni Unu şi Doi, Mihai şi Vasile, Vasile merge înaintea cociei, Cucuruzu lu Rusnac, sănătate la neamuri
Pe strada Bisericii, Prin Ţiglărie, O mică filmare, Goalele, Casa lu Lonti, drumu şi lampu, O scurtă privire, Noni Unu şi Doi, Mihai şi Vasile, Vasile merge înaintea cociei, Cucuruzu lu Rusnac, sănătate la neamuri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu