miercuri, 14 iulie 2021

Câteva zile, nopți, seri și dimineți, ca între timișoreni arădeni, la Cracovia (I)


Ultima călătorie fabuloasă a micului nostru grup de degustători de vinuri și de lume, neautorizați, s-a petrecut în urmă cu mai multe zile, de-a lungul a patru țări, dacă o punem la socoteală și pe a noastră. Am făcut-o în compania unui bun prieten, cu ajutorul căruia am vernisat în anii din urmă o mulțime de expoziții, dar și de degustări, în micul-mare târg al Aradului. 

Ionu, prietenul nostru curator, ne-a oferit ocazia să promovăm vinul românesc într-o fostă capitală a Poloniei, Cracovia, cu ajutorul unei expoziții de artă japoneză, artă al cărui promotor el însuși este de multă vreme. Ioan Paul Colta, curator și restaurator, colecționar și dascăl, doctor în artă niponă, duce mai departe moștenirea culturală și spirituală  a lui Adrian Ciceu, muzician și colecționar de artă, unul din marii oameni care au pășit în dormitorul bunicii. De data aceasta, expoziția itinerantă a colecțiilor Ciceu a cuprins o prezentare de stampe japoneze la Muzeul Manggha din Cracovia, instituție culturală de care se leagă numele fondatorului – scriitorul Feliks Jasieński, alias Manghha, dar și al regizorului Andrzej Wajda, cel care a ales locul pe care avea să fie clădit muzeul.

Așadar, o expoziție românească de artă japoneză organizată în capitala de altădată a regilor polonezi, în compania vinurilor românești ale Cramei Valahorum. Cum să nu sari atunci în mașină, într-o vineri, cu produsul ăsta cultural în baxuri, și să nu te duci fuga-fuguța, pe la Nădlac și prin Ungaria, pe la Lajosmizse și Vác și prin toată Slovacia, iar mai apoi prin sudul Poloniei, până într-unul din cei mai nobile orașe ale Europei? Ba dacă stăm să ne gândim bine, dacă făceam drumul ăsta în urmă cu vreo 75 de ani, pe când România avea graniță directă cu Polonia și pe când „gangsterul” Churchill, după cum îl numise generalul Sikorski, încă nu avea treabă cu împărțirea pe un șervețel a țărilor astea din Est, poate ajungeam ceva mai repede...


Oricum ar fi, Ungaria rămâne dragostea noastră culinară, cu al său restaurant de la Lajosmizse, cu zupa de tăieței și papricașul de vițel. Am ajuns acolo după ce am trecut granița româno-maghiară fără să ne întrebe nimeni de certificatele verzi și de codurile de bare pe care ne-am stresat să le obținem în săptămânile din urmă. Apoi am trecut în Slovacia, o graniță pustie unde se schimbă doar limbile și atât, alte reclame, alte peisaje. Seamănă pe alocuri cu Valea Jiului mica țară ruptă din Cehoslovacia, deși avea în 2016 cea mai mare producție de automobile pe cap de locuitor din lume și deși are PIB-ul per capita cu 50% mai mare decât cel al României. În Polonia se schimbă lucrurile, vezi îngrijire și o plăcută relaxare, pe care nu o regăsești neapărat la multe popoare care fac parte din marele grup slav.

Cracovia ne-a întâmpinat cu aglomerație iar GPS-ul avea ce avea și ne tot scotea de pe drumul cu două benzi pe sens pe unul care semăna cu o pistă de bicicletă. În cele din urmă, după opt ore și ceva de șofat propriu-zis, am ajuns la Hotel Ibis Centru, ne-am cazat și am așteptat celălalt grup arădean, cealaltă mașină. Ionu ne-a recepționat, pe mine, pe Dan și pe Dani chiar la intrarea în parcarea abruptă, urmând să-i așteptăm pe Zoli, pe Raluca și pe micuțul Elihu, cel mai tânăr degustător neautorizat al clubului, plecați mai târziu din Arad. Seara am petrecut-o cu ochii la superbul Castel Wawel, la Vistula cu poduri luminate, la minunățiile din Piața Principală a orașului, prilej să servim niște găluște tradiționale la restaurantul lipit de Turnul Vechii Primării și să bem niște beri excelente. 

Piața Centrală a Cracoviei, Rynek Główny, considerată cea mai mare piață medievală de pe continentul european, se întinde pe aproape 4 hectare și este o splendoare urbană de care nu ai cum să nu-ți amintești mereu. Cu a sa Hală a Postăvarilor, cu Turnul Primăriei și mai ales cu Bazilica Sfânta Maria, marea piață a orașului stârnește uimire și admirație oricărui călător. Pentru mine, bazilica este unul dintre cele mai frumoase lucruri văzute vreodată, poate și din pricina celor două turle splendide. Deși istoria tragică a lăcașului gotic, presărată cu invazii, distrugeri și reconstruiri, nu consemnează aceste fapte, legenda spune că turnurile au dus la fratricid și sinucidere. Turlele ar fi fost concepute de doi frați arhitecți, realizatorul turnului mai mic omorându-și din invidie fratele, creatorul turnului mai mare. Ulterior, din remușcare, fratele ucigaș și-ar fi luat viața aruncându-se de pe acoperișul lăcașului. Un cuțit simbolic, arma cu care ar fi fost săvârșit fratricidul, poate fi văzut astăzi atârnând pe unul din pereții Halei Postăvarilor.

O legendă mai veridică legată de Bazilica Sfânta Maria poate fi ascultată astăzi zilnic atât din turnul cel mai înalt, cât și la un post polonez de radio. Hejnal Mariacki este un semnal de trompetă interpretat de pompierii cracovieni pentru a comemora un eveniment întâmplat în anul 1241, când a avut loc invazia mongolă. Pompierul care a reușit atunci să-i avertizeze sonor pe locuitorii orașului a murit ucis de o săgeată mongolă care i-a străpuns gâtul.

Ne întoarcem pe jos, umblăm fericiți pe străzile acestui oraș ai cărui locuitori, eventual studenți, am vrea să fim cu toții. A doua zi, sâmbătă, dăm o fugă până la Muzeul Manggha pentru treburi administrative, apoi plecăm cu două mașini, la sugestia lui Zoli, la Salina Wieliczka, un sit din patrimoniul UNESCO. Un accident în lanț ne face drumul mai lung cu  vreo jumătate de oră, apoi stăm cuminți la coadă pentru bilete, luăm masa la un restaurant oarecare și iar stăm la coadă la intrarea în mină.

Salina Wieliczka, din orașelul omonim situat lângă Cracovia, e un loc fabulos, care oferă o adevărată călătorie spre centrul Pământului prin tunelele sale de sare. Și chiar dacă nu ajungem chiar în centru, ci doar la 130 de metri în jos, această minune a lumii creată cu multă trudă și suferință în cele aproape șapte veacuri de exploatare (mina datează din secolul al XIII-lea) oferă nu doar efortul unei coborâri continue, ci și un prilej de introspecție. Sarea exportată de-a lungul veacurilor a adus Coroanei poloneze o treime din bogățiile acumulate. Truditorii din salină au scos până acum din adâncul pământului zeci de milioane de metri cubi de sare, săpând galerii până la adâncimea de peste 300 de metri, care se întind pe aproape 300 de kilometri. Asemenea Peșterii Postojna din Slovenia, mina de sare de la Wieliczka a fost dotată cu un trenuleț la sfârșitul secolului al XIX-lea cu ocazia vizitei împăratului Franz Josef. Vizitatorul entuziast de toate vârstele (ale noastre au fost cuprinse între un an jumate și cincizeci de ani și un pic) găsește aici o adevărată catedrală sculptată de mineri, mai multe capele, o mulțime de statui cu personalități din sfera laică ori din cea religioasă (Nicolaus Copernic, Johann Wolfgang von Goethe și Papa Ioan Paul al II-lea sunt doar câțiva dintre marii vizitatori deveniți... stane de sare), ba și un dragon amenințător, ascuns după imenșii piloni de lemn. Dan a găsit și un dinozaur mititel, numai bun de ședință foto în semiobscuritate. Vizitată de peste 1,8 milioane de oameni în anul 2019, această salină aflată încă în exploatare aduce probabil mai mulți bani din turism decât din activitatea în sine și este, precum Peștera Postojna din Slovenia, un loc obligatoriu de văzut pentru călătorul împătimit.

Galerie foto: Banská Bystrica, Capitala regală, Cracovia by night, Expo Ohara KosonPe drum, Salina Wieliczka, Vario, Wawel



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu