miercuri, 21 februarie 2024

Zăpada de august, lanțurile sfinte și o macabră minune a lumii (2)

CAPITOLUL DOI, în care, după o conversație cu profetul lui Michelangelo, se face legătura între pisici, Strasbourg și moartea lui Caesar, scoborând și urcând tot felul de scări, precum cele  ale sceleraților și ale rău-platnicilor

Traseu: Via Flaminia - Gara Termini – Basilica Santa Maria Maggiore – Basilica San Pietro in Vincoli – Statuia lui Moise - Scalinata dei Borgia o Vicus Scelleratus – Domus Aurea - Colloseum - Palazzo delli Quirinale – Largo Torre di Argentina - Piazza di Spagna

Gourmet: Mic dejun la River Palace Hotel; la Restaurantul Il Faraone din apropierea Collosseum-ului, pannini uriaș, câte un pahar din vinul alb al casei, cafea ristretto; bruschete mixte, o sticlă de Ribolla Gialla și două espresso la Ristorante Angelino ai Fori, de lângă Forumul Roman; la Ristorante Doris, un vin alb din Lazio – Frascati de la Villa Simone, pizza Capriciosa, înghețată de vanilie

Ziua 2, 21 aprilie 2023. De Ziua Romei, 21 aprilie, data întemeierii (de către Romulus, în anul 753 î.Hr.), ne-am propus să vizităm patru repere eterne: bisericile Santa Maria Maggiore și San Pietro in Vincoli, Scalinata dei Borgia o Vicus Scelleratus și Colloseum.

După un dublu espresso de dimineață, coborâm la metrou și, patru stații mai încolo, ne și trezim la Gara Termini în apropierea căreia se află una dintre cele patru bazilici papale, Santa Maria Maggiore. În metrou e imposibil să nu auzim pe cineva vorbind românește: o tanti din Galați combate, în mod aprins, la telefon, conversând cu rudele din țară. Când ajungem la bazilică, soarele arde deja, anunțând de dimineață maxima zilei, 22 de grade. După ce trecem de filtrul cerberilor municipali, ajungem să admirăm copleșiți acest lăcaș imens, eclectic, făcut să impresioneze, făcut să spiritualizeze. 

 

Există o legendă legată de ctitorirea acestei biserici, căreia i se mai spune Santa Maria della Neve (Sfânta Maria a Zăpezii). Se spune că unor soți bogați, care nu puteau avea copii și care se hotărâseră să-și doneze averea pentru ridicarea unei biserici dedicate Sfintei Marii în cazul în care se va întâmpla doritul miracol, li s-a arătat în vis chiar Născătoarea de Dumnezeu. Aceasta le-ar fi spus că în 5 august se va întâmpla o minune pe locul unde ar trebui construită biserica. Cum chiar a nins în acea zi de vară dintr-un an oarecare al secolului al IV-lea și cum, bineînțeles, și Papa Liberiu a avut un vis similar, lăcașul a fost ridicat la începutul veacului următor pe Colle Esquilio chiar pe suprafața acoperită de zăpadă în august. 

 

De fapt, biserica e și mai impresionantă decât legenda, fiind cu adevărat maggiore. Tema florală, petalele albe evocând miraculoasa ninsoare, se regăsește splendid pe tavanul lăcașului. Am admirat tăcuți aceasta sacră minunăție arhitectonică, pornind apoi, pe străzile aparent labirintice, către lăcașul numit San Pietro in Vincoli, locul unde se află lanțurile care ar fi fost purtate de Sfântul Petru, întemnițat în Închisoarea Mamertină situată la baza colinei Capitoliu. Tullianum e numele vechi al acestei temnițe, care are legătură cu un vechi canal, o ramificație a sistemului antic de canalizare Cloaca Maxima. În acel canal erau aruncate trupurile celor executați, care ulterior ajungeau în Cloaca Maxima.

 

Printre cei încarcerați la Tullianum s-au numărat Sfinții Petru și Pavel și conducătorul gal Vercingetorix. Și se mai află în lăcașul Sfântul Petru în Lanțuri și celebra statuie a lui Moise, opera lui Michelangelo care adună în fața lăcașului nenumărate autocare de turiști tot timpul anului. O statuie atât de măiestrită încât marmura pare gata să prindă viață, să se ridice deasupra privitorilor și să le impună pe loc respectarea celor zece porunci și poate chiar multe altele. 

 

Un bun prieten care a călătorit prin Italia în anii ‘90, pe când se afla într-unul din marile orașe din Peninsulă, a conversat cu un turist american aflat întâmplător prin preajmă. Cum veni vorba și de Roma, amicul meu i-a povestit călătorului de una-alta, inclusiv de aceea că Moise se afla în Cetatea Eternă. Și ce face el acolo?, l-a întrebat, senin, americanul... De fapt, Moise face toți banii care te pot duce să vizitezi Roma și San Pietro in Vincoli, precum face și David, stând și dânsul de multă vreme în Galeriile Academiei din Florența, deși nu se cunoaște exact ce caută domnia sa acolo...

 

Al treilea loc emblematic, Scalinata dei Borgia o Vicus Scelleratus, pe care l-am vizitat la ieșirea din lăcașul unde-și petrec cumva discret eternitatea lanțurile Sf. Petru și statuia celebră a lui Michelangelo, are o dublă semnificație: una relativ romantică, legată de amanta unui papă, cealaltă absolut sinistră, trimițând la un eveniment care a dus în cele din urmă la înlăturarea ultimului rege al Romei. Astfel, se spune că balconul situat deasupra arcului scărilor ar fi fost al unei oarecare curtezane Vanozza, amanta Papei Alessandro VI Borgia. Dar se mai spune și despre un oribil asasinat, săvârșit în veacul al VI-lea î. Hr. Pe locul actualelor scări, care leagă acum Via Cavour de Piazza San Pietro in Vincoli, s-ar fi aflat o stradă numită Vicus Cuprius, locul unui omor care a schimbat istoria.

Penultimul rege al Romei, Servius Tullius, avea două fiice, Tullia Major și Tullia Minor. Pe prima, o fire blândă, a căsătorit-o cu ambițiosul Lucius Tarquinius, cel care avea să devină ultimul rege roman. Pe cea mică, de felul ei invidioasă și intrigantă , a dat-o de soție lui Arruns Tarquinius. Aceasta din urmă a pus la cale un complot pentru răsturnarea tatălui ei de pe tron, încercând să-și convingă soțul să devină noul rege. Cum acesta a refuzat, femeia a apelat la cumnatul său, Lucius Tarquinius. Cu ajutorul lui, complotul a avut loc și s-a soldat cu asasinarea surorii, a soțului și a tatălui Tulliei Minor, Servius Tullius. Trupul vătămat al fostului rege a fost aruncat pe Vicus Cuprius și călcat apoi cu carul în care se află chiar fiica sa, viitoarea regină. Ajuns rege, Lucius Tarquinius Superbus a fost înlăturat în cele din urmă de la putere printr-o revoltă populară și a murit în exil. Roma s-a transformat în Republică pentru aproape jumătate de mileniu, iar Vicus Cuprius, strada pe care s-a petrecut fapta abominabile a Tulliei Minor, a devenit Vicus Scelleratus.

 

Pășind cu grijă pe atâta tragică istorie, cu ochii la starving artist-ul african care interpreta la chitară o melodie sfâșietoare și care chiar locuiește sub arcul de deasupra scărilor, am pornit încet-încet către una dintre cele mai mari și emblematice construcții romane, Colosseum. Uriașul amfiteatru este vizibil de la mare distanță și are ceva intimidant și înfiorător, chiar dacă îl privești prin vizorul aparatului foto. Gigantic, păgân, măreț, labirintic, înfricoșător! Cam asta îți vine în minte dacă ai vrea să îl caracterizezi, să-l cuprinzi în cuvinte. Ele, cuvintele, nu pot descrie grandoarea macabră a acestui edificiu vechi de aproape două mii de ani, ridicat în timpul domniei a trei împărați, la sfârșitul primului veac de după Hristos.

 

Mă gândesc la toate astea privind la imensitatea asta de marmură, la uriașul zid exterior cu bolți care parcă stau să cadă, cu blocuri de piatră crăpate, abia susținându- se una pe alta, într-un echilibru foarte precar. Cu piatra și metalul și materialele de construcție cu care s-a clădit acest uriaș templu al martiriului creștin au fost ridicate, reparate, înfrumusețate bisericile noii Rome, ale noului, actualului și singurului Zeu biruitor. 

 

Îl admirăm de sus, de pe colina pe care se află Palatul lui Nero, Domus Aurea. Îl privim și fotografiem de la înălțime, în peisajul acesta cu pini, palmieri și chiparoși, atât de straniu și exotic pentru niște urmași ai dacilor. Numărăm în gând cele 80 de arce și poate vedem și cohortele de spectatori însetați de sânge și violență, privind la fiarele umane și la fiarele sălbatice care se sfâșie în arenă pentru gloria Imperiului păgân. Vor fi fost 55.000 la număr privitorii, după cum a fost dimensionat Colloseumul, ori poate mai mulți.

 

Înainte să intrăm în imensul amfiteatru, ne odihnim într-un restaurant din apropiere, unde servim câte un uriaș pannini, câte un pahar din vinul alb al casei, câte o cafea ristretto. E așa de multă lume la intrare, probabil că fiecare flux de turiști e aidoma unei zile de la începutul primului mileniu, cu zecile de mii de spectatori surescitați. Acum nimeni nu mai luptă însă în arenă, se vede doar spațiul imens și întortocheat unde erau ținute fiarele deșertului. Și cei prezenți nu mai aclamă, ci doar își fac mii de selfie-uri, din toate unghiurile posibile. Scările de acces sunt înalte și obositoare, prin marea înghesuială răzbate un zumzet continuu de voci care bolboresc în toate limbile pământului. Trec grupuri conduse de ghizi cu stick-uri în vârful cărora se află eșarfe, animăluțe, stegulețe, toate numai bune pentru a recupera și orienta oițele rătăcite.

 

Fiecare arc oferă voyeurilor splendoarea unei arhitecturi fără seamăn. Sunt destui pescăruși aproape domestici, care pozează de aproape pentru toată lumea: pentru cuplurile de asiatici și africani gălăgioși, pentru nordicii atât de civilizați și reținuți, pentru turiștii de profesie și pentru copiii susținuți de mămici atât cât să nu ajungă pe marginea zidului, atât cât să nu atingă pasărea marină. Or fi și aceștia, pescărușii Colloseumului, aidoma celui fotografiat ieri la Forumul lui Traian, niște spirite înaripate ale foștilor împărați, niște suflete ale gladiatorilor uciși, niște duhuri ale martirilor creștini.

 

După o oră și un pic, de contemplare și imortalizare, oboseala ne alungă din marele amfiteatru. E timpul să ne adăpostim de soarele roman din aprilie la umbra unei terase. Găsim localul Angelino ai Fori, cu vinuri de top și vedere la Vittoriano și Forumul lui Traian. Ne delectăm cu niște bruschete mixte, cu o sticlă de Ribolla Gialla și apoi cu două espresso. În cele două ore petrecute aici am surprins spectacolul străzii, pe chitaristul care acoperea cu acordurile sale rumoarea traficului, pe chelnerii în vervă ai restaurantului, ba chiar și o uriașă mascotă de urs Panda și pe doi miri despre care nu se știe exact ce căutau acolo. În plus, am sunat un bun prieten italian, pe oenologul Emanuele Reolon, punând la cale o întâlnire de duminică, aici, la Roma.

 

Ușor obosiți de umblet, de multitudinea senzațiilor, de amploarea informațiilor, de ritm și de vin, o luăm din loc către casă, către River Palace Hotel. Ca un bonus, trecem pe lângă Palazzo delli Quirinale, muzeu și totodată una dintre reședințele președintelui republicii, apoi prin Piazza di Spagna, la ora crepusculului. Nu ne putem abține și ne întoarcem la Dobar-Doris, mic local cu terasă ergonomică, pentru un vin alb din Lazio, pentru o pizza Capricciosa și pentru o înghețată de vanilie. Nu mai avem puterea să vizităm apoi și barul hotelului; eu mă cufund în scris, în jurnalul zilei, și apoi într-un somn adânc, înaintea provocărilor din ziua care vine.

 

Legătura dintre pisici, Strasbourg și moartea lui Caesar. Largo di Torre Argentina, o mare piață a Romei situată în vechiul Câmp al lui Marte, cuprinde patru temple din perioada Republicii și rămășițele Curiei lui Pompei, locul în care a fost asasinat, în anul 44 î. Hr., Iulius Caesar. În această piață, al cărei nume provine din numele latin al orașului Strasbourg, Argentoratum, funcționează un adăpost pentru pisici care adăpostește peste 90 de feline. Gattara de Roma este un termen care desemnează din vechime femeile care își dedică viața salvării și îngrijirii pisicilor. Și dacă mâțele romane și-au găsit ocrotitoare încă din antichitate, în Vechiul Egipt aceste animale erau considerate sacre. Atât de sacre încât, în veacul I î.Hr., istoricul Diodorus Siculus a văzut cu propriii ochi cum un grup de egipteni mânioși a linșat un membru al unei delegații romane care a omorât din greșeală o pisică. (*)

 

Amfiteatru, arenă, mormânt gigantic. Lucrările la Colosseum au  fost începute, în 72 d.Hr., de Vespasian, deschiderea oficială a făcut-o Titus în 80 d.Hr., construcția fiind finalizată în 83 d.Hr., de Domițian. Se numea Amfiteatrul Flavian, după dinastia împăraților care l-au ridicat folosind 100.000 mc de travertin, cărămizi, blocuri de tuf și ciment roman, blocurile mari fiind legate cu ajutorul a 300 t de fier. Axul principal al acestei clădiri ovale măsoară 189 m, iar cel secundar, 156 m. Toate ordinele arhitecturale, doric, ionic și corintic, sunt reprezentate pe primele trei niveluri ale amfiteatrului. Avea două intrări principale: Porta Triumphalis, folosită la procesiunile triumfale și pentru intrarea gladiatorilor, și Porta Libitinaria, utilizată pentru îndepărtarea celor morți în lupte. Construit pe locul unui lac artificial, parte din marele parc al lui Nero din centrul Romei, care includea Domus Aurea și statuia Colossus a acestui împărat (36 m), Amfiteatrul Flavian are o fundație de 12 m grosime. Cu un  perimetru de 520 m și o înălțime de 55 m, putea găzdui 55.000 de spectatori. Jocurile de gladiatori, deși interzise oficial de Constantin cel Mare în 325 d.Hr., au continuat până în 404, când Honorius le-a oprit definitiv, după ce un călugăr care încercase să pună capăt luptei a fost ucis cu pietre de spectatorii indignați. Totuși, arena a mai fost folosită ulterior pentru vânătoare de fiare sălbatice. La sfârșitul veacului VI, nu mai era utilizată pentru evenimentele romane, atunci fiind atașată o capelă, iar zona de sub arenă a devenit cimitir. Se estimează că în această arenă au pierit de-a lungul veacurilor 400.000 de oameni și un million de animale. În sec. XII, Colosseum – nume împrumutat de la statuia lui Nero - a fost transfomat în castel fortificat de familia Frangipani. Un cutremur puternic l-a avariat grav în sec. XIV, o parte a pereților exteriori prăbușindu-se. Papa Benedict al XIV-lea a sfințit construcția în 1749, declarând că trebuie protejată în semn de respect pentru sângele martirilor care au sfârșit acolo. În următoarele două secole au avut loc mai multe lucrări de restaurare, ultimul proiect derulându-se între anii 2013 și 2016. Considerat una dintre cele șapte minuni ale lumii, Colloseum rămâne o importantă atracție turistică a Romei, având încă legături cu Biserica Romano-Catolică: în Vinerea Mare, procesiunea cu torțe numită „Calea Crucii”, condusă de Papă, începe de acolo.

 

Semnalul pentru moarte. În jocurile de gladiatori organizate de Octavianus Augustus, în numele său, al fiilor și nepoților săi, au luptat cca 10.000 de gladiatori, iar împăratul Traian a desfășurat tot atâția gladiatori în jocurile care au însoțit triumful său asupra dacilor. (*) Din cei 20.000 de gladiatori din tabăra de antrenament a împăratului Gaius, doar doi nu se temeau de moarte, tocmai de aceea fiind de neînvins. Nu există nici o o dovadă că spectatorii din Colosseum își exprimau dorința ca un gladiator să fie ucis, întorcând degetul mare în jos. Dimpotrivă, indiciile arheologice arată că ridicarea degetului mare în sus constituia semnalul pentru moarte.

 

Vandalism arhitectural. Renascentistul Palat Farnese, atât de emblematic pentru  Roma, a fost clădit prin vandalizarea Colosseumului și Teatrului lui Marcellus. Astfel, Papa Paul al III-lea (născut Alessandro Farnese) i-ar fi permis nepotului său să extragă din Colosseum atâta piatră cât putea scoate în 12 ore, iar acesta din urmă a angajat 4.000 de lucrători, care au muncit frenetic de dimineață până seara. Distrugerea monumentului a continuat până aproape de zilele noastre. În anii 1930, guvernul fascist al Italiei a arat zona Forumului Roman pentru a permite spectaculoase parade militare pe Via dell Impero, între Colosseum și Piazza Venezia. Împăratul bizantin Constans al II-lea s-a dovedit unul dintre marii distrugători ai Romei: în 663 d.Hr., în timpul unei vizite de 12 zile (prima vizită la Roma întreprinsă de un împărat al Imperiului Roman de Răsărit în două sute de ani), el a poruncit ca metalul clădirilor importante să fie îndepărtat, luând și chingile care împiedicau imobilele să se prăbușească. (*)

 

Violul care a pus capăt regalității. Potrivit istoricului Titus Livius, sfârșitul perioadei Regalității (753-509 î.Hr.) a venit în urma unui viol. În timpul asedierii orașului apropiat Ardea, la beție, mai mulți tineri romani au inițiat un joc: să încalece pe cai și să meargă la casa fiecăruia, pentru a verifica loialitatea propriilor soții. Inițiatorul a fost chiar Lucius Tarquinius Collatinus, convins de integritatea și virtuțile nevestei sale, Lucreția. Astfel, dacă toate celelalte soții au fost găsite petrecând, singura consoartă virtuoasă s-a dovedit Lucreția: ea lucra la războiul de țesut și i-a primit cum se cuvine pe oaspeți, oferindu-le de mâncare. Lui Sextus Tarquinius, care era fiul regelui roman, i-a căzut cu tronc soția camaradului său. S-a întors singur într-o altă seară în casa lui Collatinus și i-a cerut Lucreției să se culce cu el, sub amenințarea pumnalului. Cum aceasta nu a cedat, i-a spus că o omoară împreună cu unul din sclavii săi (care apare în tabloul lui Tițian), ca să rezulte că ea a săvârșit adulter. Pentru a nu fi supusă dezonorării, Lucreția i-a cedat agresorului, însă, după ce acesta s-a întors la Ardea, ea a povestit totul soțului și tatălui său, iar apoi s-a sinucis. Unul dintre cei veniți la locul tragediei, Lucius Iunius Brutus (acel Brutus care l-a ucis pe Caesar în 44 î.Hr. se considera urmașul acestuia), a smuls pumnalul din trupul Lucreției, jurând că va scăpa Roma de regi. A urmat o revoltă populară condusă de el, romanii fiind nemulțumiți de lucrările extenuante la canalizarea Romei și de cumplitul viol. Ultimul rege roman, Tarquinius Superbus, a fost obligat astfel să aleagă calea exilului, alături de fiii săi. Totuși, regele alungat a încercat recucerirea Romei, cu sprijinul regelui etrusc Lars Porsenna, însă asediul asupra cetății a eșuat. După o ultimă încercare de a-și recăpăta tronul, Tarquinius Superbus a fost învins definitiv în bătălia de lângă Lacul Regillus. Se spune că de partea romanilor ar fi luptat chiar eroii Castor și Pollux, fiii lui Zeus, și că aceștia și-ar fi adăpat caii în Forumul Roman. În acel loc a fost înălțat un templu dedicat Dioscurilor. (**)

 

Ziua întemeierii. Data întemeierii Romei, 21 aprilie 753 î.Hr., a fost stabilită de savantul Marcus Terentius Varro (116-27 î. Hr.), cu ajutorul  astrologului Lucius Tarutius Firmanus. Momentul conceperii lui Romulus, ca urmare a violării vestalei virgine Rhea Silvia de către zeul Marte, a fost calculat, în virtutea unui horoscop invers, că s-ar fi petrecut în dimineața zilei de 24 iunie 772 î.Hr., între orele 7 și 8.14. (*)

 

Prima brigadă de pompieri. În anul 6 d.Hr., în timpul împăratului Augustus, au fost înființate cohortes vigilum,  unități de veghe care cuprindeau prima forță de poliție publică și prima brigadă de pompieri. Sarcina acestor vigiles era aceea de a patrula pe străzi când romanii se aflau la jocuri, în scopul prevenirii furturilor. (*)

 

Insula Felicles, zgârie-norul antichității. În Roma imperială, vilele celor bogați, numite domus, reprezintă un model de extindere pe orizontală. În schimb, locuințele plebei, acele insulae, echivalentul blocurilor moderne, s-au tot extins pe verticală, până într-atât încât unii împărați au decis să impună niște norme de înălțime. Prin veacul III î.Hr., majoritatea insulae-lor aveau trei etaje, numite tabulate, contabulationes, contignatione.  Una dintre insulae, aflată lângă Forum Boarium, a devenit celebră în urma unui incident legat de un bou, care a scăpat din piață și a urcat scările acesteia până la etajul trei, prăbușindu-se apoi în gol, spre groaza locatarilor și a trecătorilor. Așa se face că împăratul Augustus a legiferat că înălțimea maximă a unei insula este de 70 de picioare (20 m). La rândul său, Traian a redus înălțimea maximă a imobilelor particulare la 60 de picioare (18 m). În ciuda acestor legi, insulae-le Romei au continuat să se înalțe nestăvilit spre cer, clădirile de 5 sau 6 etaje devenind tot mai numeroase. Cea mai mare și celebră a fost Insula Felicles, construită la sfârșitul sec. II d.Hr., care avea dimensiunile unor zgârie-nori din zilele noastre. (***)

Scara rău-platnicilor. În cazul unor insulae, parterul întreg era ocupat de un singur locatar, primind, datorită dimensiunilor, numele de domus. Etajele superioare erau însă împărțite în cenacula, locuințe pentru cei săraci. În cazul altor insulae, parterul era împărțit în mai multe spații, numite tabernae, care puteau fi ateliere, depozite sau prăvălii. Acestea aveau uși boltite care dădeau spre stradă, iar uneori conțineau și mici spații de locuit pentru cei care munceau acolo, unde se ajungea cu ajutorul unei scări. O grijă veșnică pentru acești locatari era aceea să-și plătească chiria, iar atunci când nu mai voiau sau nu mai puteau să o facă, proprietarul le lua scara.(***) 

 

Mobilier roman. Principalul element de mobilier al unei locuințe romane era patul, folosit pentru odihnă, pentru primirea musafirilor și pentru scris și citit. Paturile erau construite mai ales din lemn; cele de o singură persoană se numeau lectuli, iar cele matrimoniale, pentru două persoane - lectus genialis; paturile pentru trei persoane din sălile de mâncare purtau numele triclinia. Existau însă și paturi de șase persoane, cele mai scumpe fiind turnate în bronz. Mesele romane, numite mensae, erau diferite de cele moderne: aveau forma unor etajere de marmură cu un picior sau erau măsuțe cu trei sau patru picioare. Unele erau trepiede pliabile, cu picioare metalice având la bază gheare de leu. Scaunele obișnuite erau de forma unor bănci – scamna – sau a unor scaune de bucătărie – subsellia – care nu aveau brațe sau spătar. Fotoliul, numit thronus, era asociat divinității, iar cathedra – scaunul cu spătar nu se regăsea în casele oamenilor de rând. Paturile erau acoperite cu cuverturi și pături, având și perne. Alături de podoabele casei, exista și o veselă diversificată, care spunea totul despre proprietar, în funcție de materialul din care era realizată. Săracii foloseau vesela de ceramică; cei înstăriți dețineau vase și tacâmuri de argint, unii comercianți având obiceiul să  dăruiască de Saturnalii o astfel de veselă clienților. În cazul celor mai bogați dintre romani, vesela folosită era cea de aur, împodobită cu giuvaiere. (***)

 

Gens togata vs Gallia bracata. Toga era simbolul vestimentar al superiorității romanilor, care își spuneau gens togata, adică națiunea purtătoare a acestui veșmânt. Înainte ca stola să devină îmbrăcămintea oficială a femeilor respectabile, toga era purtată de ambele sexe. În schimb, femeile divorțate și prostituatele erau obligate să poarte un alt tip de haine. În timpul campaniilor electorale, candidații purtau togi imaculate, înălbite cu ajutorul acelui produs urât mirositor numit urină, pe care Vespasian pusese o taxă profitabilă. Chiar cuvântul „candidat” derivă cel latin, candidates, care însemna „înălbit”.  Îmbrăcămintea obișnuită a locuitorilor romani cuprindea mantale, tunici și chiar pantaloni, acest din urmă articol vestimentar pătrunzând în oraș o dată cu atât de diverșii săi locuitori, proveniți din toate colțurile imperiului. Purtarea de pantaloni era considerată însă un obicei barbar, doar nu degeaba Galia de la nord de Alpi era numită Gallia bracata, iar civilizata Galie de la sud – Gallia togata. Cu jumătate de veac înainte de căderea Imperiului Roman de Apus, un împărat, Honorius, chiar a interzis purtarea pantalonilor la Roma. (*, **)

 

Casa de Aur, rotitoare. Una dintre culmile luxului roman era reprezentată de Domus Aurea. În această Casă de Aur a împăratului Nero, ospețele ar fi loc în săli de formă circulară, care se roteau ziua și noaptea, în acord cu deplasarea astrelor. Mecanismul care făcea posibilă rotirea încăperilor a fost descoperit în anul 2009 de arheologii italieni. 

 

Primul recensământ. Unul dintre cei mai importanți regi romani a fost Servius Tullius (578-534
î.Hr.), care ar fi introdus primul recensământ, reprezentând o metodă de ordonare și numărare pe ranguri a locuitorilor. Despre el, Cicero spunea: „A împărțit poporul în felul acesta, pentru a garanta că puterea votului se afla sub controlul nu al prostimii, ci al celor bogați, și a procedat în așa fel încât cea mai mare putere să nu stea în cel mai mare număr – un principiu pe care s-ar cuveni să-l apărăm întotdeauna în politică”. (*)

 

Democrația romană, țarcul de oi și omul nou. Se pare că democrația romană din epoca Republicii, definită sintetic prin sigla SPQR - Senatul și Poporul Roman, a respectat principiile stabilite de acel mare rege, Servius Tullius. Astfel, către sfârșitul acestei perioade care a durat 500 de ani, Senatul, corpul legiutor al Republicii, era compus din 600 de membri proveniți din rândurile celor foarte bogați, care au urmat o carieră politică, ocupând mai multe funcții publice. În cazul rar în care un cetățean roman fără sânge albastru era primul din familie care devenea senator sau consul, funcția supremă în Republică, acesta era numit homo novus/omul nou, un termen clasic care a căpătat noi tâlcuri în ideologia dictaturilor moderne precum comunismul. Dacă numărul senatorilor e cunoscut, în ce privește electoratul care reprezenta Poporul, cifrele nu sunt tot atât de certe. La mijlocul sec. I î.Hr., corpul larg al alegătorilor era format din cca 1.000.000 de cetățeni, toți bărbați, răspândiți pe un teritoriu de milioane de kilometri pătrați. De votat, însă, votau doar cei de la Roma, într-un număr necunoscut, de câteva mii de oameni, potrivit celor mai sceptici autori. Secția antică de votare era un loc îngrădit care purta numele de ovile, însemnând staul, țarc pentru oi. (**)

 

 Galerie foto: Colloseo, Domus Aurea, Gourmet, Palazzo delli Quirinale, Piazza del Popolo, Piazza di Spagna, River Palace Hotel, Santa Maria Maggiore, San Pietro in Vincoli, Scalinata dei Borgia o Vicus Scelleratus, Vario


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu