Suntem
lisabonezi de o noapte și-o zi. După ritualul de dimineață cu cafea L'Or și cu
câte o portocală,
după alte ședințe foto cu avioane și tramvaie, chemăm un Uber
să ne ducă la Estoril. În cea de-a șaptea zi a euro-călătoriei noastre, înainte
de a merge la Cascais pentru întâlnirea cu un vechi amic, am ales acest oraș din
pricini istorice: Estoril a fost în urmă cu mulți ani locul de exil al unor
regi și șefi de stat,
între care Carol al II-lea al României. Alături de el,
aici s-au refugiat și amiralul Horthy al Ungariei, dar și Don Juan de Bourbon,
moștenitorul tronului Spaniei, și regele Umberto al II-lea al Italiei. Noi
căutăm, însă, vila în care a locuit în ultimii ani de viață regele României.
Un
uberist simpatic, brazilian, ne scoate la autostradă și ne duce în jumătate de
oră la Estoril, prilej
pentru Dan să provoace o interesantă discuție despre
fotbal. Șoferul ne lasă în centru, lângă cazinoul uriaș care a fost cumpărat de
investitori chinezi. O ploaie venită din senin ne obligă să ne refugiem într-un
mic magazin de lângă o benzinărie și apoi într-o cafenea din apropiere, unde
servim niște cafea și trei excelente pasteis
de nata.
Vila
regelui se află pe Rua do Alentejo, la vreo zece minute de mers pe jos de locul
unde ne lăsase
uberistul. Drumul în pantă ne duce de-a lungul parcului din fața
cazinoului, acolo unde au oprit mai multe autocare din care se revarsă grupuri
de școlari conduse de profesori grijulii. Ajungem la reședința regelui suind o
stradă îngustă și cam abruptă, străjuită de flori și de pini uriași.
Fotografiem
emoționați vila regală printre barele de fier ale porții. Nu ne rămâne timp de
efuziuni și
nici de vizită prin Condomínio Privado Rei Carol, așa
încât chemăm un alt Uber să ne ducă la Cascais pentru întâlnirea cu Loți
Moldovan, vechi coleg de Forum Studențesc
stabilit în anii ‘90 în SUA și care s-a mutat de vreun an în Portugalia. Loți
ne recuperează după vreo zece minute din parcarea mall-ului din Cascais și ne
duce, de-a
lungul țărmului, la cel mai vestic punct al continentului european,
Cabo da Roca. Amicul nostru conduce nervos, pe drumul șerpuit, un Audi roșu cu șapte
viteze. Ajungem rapid la destinație, parcarea e plină de mașini și autocare,
pozăm și ne pozăm în toate felurile,
inclusiv în selfie. Aici se termină Europa
și începe cântecul de fado, o jale a așteptării cu ochii la nesfârșirea
Atlanticului. Loți ne duce apoi pe o plajă superbă situată în apropierea casei
sale, Praia do Guincho. Lasă mașina
în nisip și noi o luăm pe jos pe o cale de lemn care duce la o imensă dună de
nisip, Duna da Cresmina, și apoi la
plajă.
Se văd
pânzele a doi surferi care-și încearcă norocul în valurile atlantice. Cum urcăm
duna, dintr-un anumit unghi, peisajul pare saharian. Apa oceanului e foarte
rece, aproape ostilă, steagul roșu a fost înălțat, până și temerarii în costume
de neopren trebuie să renunțe la plăcerea lor de a călări valurile. După
ședința foto și video de rigoare,
Loți ne mai duce în două locuri: la vila în
construcție a lui Cristiano Ronaldo, fotbalist aproape miliardar, și la Boca do Inferno, obiectiv turistic din
zonă. Viitoarea casă a starului portughez e de fapt un bloc imens care se
tot construiește de niște ani, chiar acum macaraua se rotește deasupra
uriașei clădiri de zeci de milioane de euro și tot acum o camionetă cu
materiale de construcție pătrunde în incinta șantierului.
De la
intrarea în acest viitor paradis rezidențial sărim direct în Gura Infernului,
un loc unde oceanul a săpat o cavernă în faleză, iar valurile se izbesc cu
putere de stânci. Sunt mulți turiști și aici, e foarte greu să găsești acel peisaj
gol și pur, fără chinezi așezați la coadă.
După
ședința de fotografie și contemplare, a venit vremea despărțirii, Loți pornește
spre casă, iar noi către restaurant. Soarele arde la 20 de grade precum în
miezul verii, abia ajungem la restaurantul Baía do Peixe, unde un chelner uriaș,
arhetipal, ne servește trei spectaculoase porții de caracatiță. Atât de
spectaculoase încât sunt pozate și de niște clienți nordici de la masa
alăturată. Restaurantul are terasă cu vedere la ocean, totul e minunat aici:
mâncarea, vinurile, priveliștea, servirea.
Puțin
euforici, la capătul unei experiențe atât de intense, chemăm un Uber salvator
și pornim spre
Lisboa. Ne așteaptă o seară de fado la restaurant, cu rezervare.
Dani, studentul de la Faro, sosește și el la Lisabona, cu un tren Intercity,
puțin după ora șase, alăturându-se echipei CDViN. După un pic de odihnă, e
vremea hedonismului.
Pe
străzile abrupte ale orașului, taximetrul alunecă precum o cabină de montaigne
rousse, ajungem
chiar la timp la Fado do
Alfama. Localul e mic și cochet, cu 10-15 mese, ocupate complet. O scenă
minusculă cu două scaune și pianină își așteaptă cântăreții. Până să înceapă
recitalul, comandăm vinul casei și apetisante feluri pe bază de ton, porc și
vită, la care asortăm vreo două sticle de vin roșu.
Sunt două
soliste și doi instrumentiști, care ne cântă și încântă în patru reprize, iar
între ele savurăm
mâncarea și licorile. Între melodii s-au numărat și vreo
două, preferatele mele, din repertoriul Amaliei Rodrigues. Către
miezul nopții, aproape de ora de închidere, publicul s-a împuținat simțitor, au
rămas doar împătimiții. O seară în care am sorbit până la fund câteva dintre
cele mai mari plăceri pe care le oferă Lisabona: vinul, dorul, fadoul...
Mircea Eliade, biograful lui Salazar. Cariera
diplomatică a lui Mircea Eliade (1907-1986), scriitor, filozof și istoric al
religiilor, a început în primăvara anului 1940, o dată cu numirea sa ca atașat
cultural la Legația României din Londra. La acea vreme, Emil Cioran și Eugen
Ionescu, cu care Eliade, aflat în drumul spre Anglia, s-a și întâlnit în Paris,
erau angajați la Legația României din capitala Franței. În
toamna aceluiași, generalul Ion Antonescu și legionarii au preluat puterea în
urma abdicării regelui Carol al II-lea. Marea Britanie a rupt relațiile
diplomatice cu România, Eliade fiind supus expulzării. În aceste condiții, la
începutul anului 1941, a fost numit secretar
cultural la Legația română din Lisabona. A locuit la
început în Hotel Suisse-Atlantico
din Sintra, dar și într-o vilă din Cascais, redactând buletine de presă și
citind romane de Eça de Queiroz. A promovat istoria și valorile românești
printr-o lucrare amplă intitulată Os Romenos, latinos do Oriente/ Despre
români, latinii Orientului, apărută la Lisabona, în 1943. Între altele, e
autorul unei biografii a liderului fascist de la Lisabona, „Salazar și
revoluția în Portugalia”, apărută la București în 1942. Considerațiile sale
asupra războiului României împotriva URSS, care reprezenta „nu numai o
apărare a valorilor Europei creștine împotriva misticismului eurasian, dar și o
apărare a
libertăților Gurilor Dunării”, rămân, din păcate, atât de
actuale. În timpul unui concediu petrecut în România în vara anului 1942, din
cauza legăturilor sale cu oameni de cultură de diferite orientări politice, a
fost urmărit constant de agenți ai Gestapoului. A fost angajatul ambasadei din
Lisabona vreme de patru ani. După moartea soției sale, Nina, survenită la
sfârșitul anului 1944, și-a vândut biblioteca și s-a mutat la Cascais, iar în
toamna lui 1945 a părăsit Portugalia, stabilindu-se la Paris. În 1957 avea să
plece în Statele Unite, devenind profesor de istoria religiilor la
Universitatea din Chicago.
Carol al II-lea - un periplu istoric care nu ia sfârșit la Estoril, ci la Curtea de Argeș. După ce a



Fado, muzica dorului portughez.Dacă
există ceva care unește toate elementele culturale ale
Portugaliei, totodată
aducându-i laolaltă pe oameni, acel ceva este cu siguranță muzica de fado. O poți asculta în multe localuri
situate în case străvechi, cu azulejos
pe fațadă, lângă vreun templu roman antic, lângă vreun palat în stil maur,
cântată de vreo urmașă a Amaliei Rodrigues, pe versurile lui Luís de Camões.
În fado sunt toate, și istoria
Portugaliei, și ritmurile arabe, și jalea lăsată în sufletul femeilor de marii
navigatori, și sentimentul fraternității din timpul Revoluției Garoafelor.Fado
însoțește deopotrivă marile festivaluri populare, fado este cântat în piețele principale ale orașelor și pe marile
scene de concert ale țării. Fado
exprimă pentru portughezi ceea ce semnifică în limba română intraductibilul,
teribilul cuvânt „dor”. Cuvântul
„fado” provine din latinescul „fatum”,
adică „soartă”. Fado
este un exemplu al moștenirii maure în muzica portugheză, acest stil muzical
fiind influențat de ritmurile arabe. În mod obișnuit, o melodie de fado este interpretată de un solist
acompaniat de două chitare, guitarra
portuguesa și viola de fado. În
privința originii chitarei (violão),
există mai multe teorii: una spune că aceasta ar fi un urmașa citarei, instrument muzical care ar fi
fost inventat de vechii greci; o alta susține că strămoșul ar fi alaúde, un instrument arab în
formă de pară (cuvântul arab al-‘aud se traduce în
portugheză madeira, adică lemn). Mouraria, cartierul din Lisabona în
care au locuit maurii după recucerirea creștină, ar fi locul de origine al
muzicii fado.Epoca de aur a muzicii fado a început în anii ’40 ai
secolului
trecut, culminând cu cariera celebrei cântărețe Amália Rodrigues, considerată Rainha do Fado (Regina Fadoului). Acest
stil muzical și-a câștigat recunoașterea internațională, în anul 2011 fiind
inclus în patrimoniul UNESCO. Printre cei mai cunoscuți cântăreți de fado de ieri și de azi se mai numără
Alfredo Marceneiro, Ana Moura, Carminho, Dulce Pontes, Katia Guereiro, Maria
Teresa de Noronha Mariza, Teresa Tarouca. În cartierele Alfama și Mouraria din
Lisabona există peste 40 de case de fado,
iar BBC recomandă cinci dintre ele: O
Faia, Sr Vinho, Tasca da Bela, Maria da Mouraria,
Mesa de Frades.
Cea mai mare cântăreață a lumii. Amália Rodrigues s-a născut la Lisabona în 1920 într-o familie modestă. Potrivit certificatului de naștere,


Surse: Agerpres, Historia, Wikipedia, wordpress.com, www.news.ro, www.p55.art, www.rador.ro
Foto: Avioane, Baía do Peixe, Boca do Inferno, Cabo da Roca, Casa luiCristiano Ronaldo, Cascais, Estoril, Fama de Alfama, Lisabona, Pe drum, Praia, Tramvaiul 28
Video: Boca do Inferno, Cu Adina pe Praia do Guincho, Punere în cui de guitarra portuguesa, Tramvaiul 28 acordă prioritate la pieton
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu