Mi-a fost
tare dor de Cluj în ultima vreme. Și nu doar fiindcă am destui prieteni acolo,
din lumea vinului și nu numai. Amintirile mele clujene cele mai îndepărtate au
legătură cu prima coborâre în gară, într-o zi de toamnă de la mijlocul anilor ‘80. Era din pricini de
armată, de viitoare instrucții pe Dealul Murăturii și de inepuizabile marșuri
între Someșeni și Florești. Eliberat, am revenit la Cluj după câțiva ani, ca
jurnalist la Forum Studențesc de Timișoara.
Mai apoi, pe la începutul și mijlocul anilor 2000, aveam să mă întorc de mai
multe ori, tot din pricini de breaslă jurnalistică.
Dacă vezi
Clujul întâia oară, nu e greu să observi că aici oamenii au conștiință în ochi. Și chiar dacă nu l-ai citit pe
Thomas Mann, tot ți-ai dori pe dată să fii student etern în această adevărată
capitală a Ardealului. Prietenii
mei care trăiesc aici sunt speciali, sunt parcă din altă specie, din specia
europeană. Și toate sunt mai serioase aici, proiectele, tristețile, zâmbetele,
festivalurile de vin. Așa ajung în sfârșit la WineUp după o călătorie în timp de treizeci de ani și după una în
spațiu de cinci ore, între Arad și Cluj.
Când am aflat că
Ioana Bidian Micu pune la cale un nou concept de promovare a vinului și un nou
festival în domeniu, am știut că pentru noi toți va fi o aventură interesantă. În
ultimii ani, am umblat și văzut destul în materie de târguri de vin. Manifestările
din România sunt la fel de îndepărtate de civilizație precum orice altă
construcție comunitară. Știm cu toții ce înseamnă să speli paharele la toaletă,
să nu ai garderobă și nici gheață, să premiezi pe cel care cotizează mai mult,
să pui banul și prostul nărav înaintea vinului. Tocmai de aceea am plecat la
Cluj, cu speranța timidă, de călători de profesie la Budapesta, Viena și
Merano, că merită.
Ca de obicei, am
plecat în patru cu Loganul de serviciu, Dan și Mihai venind de la Timișoara. Pe
drum am fotografiat Țara Ardealului din goana mașinii. Ochiul digital arată că
suntem o patrie de oieri, de ceasuri fără limbi, de căprioare blânde, de fântâni cu
cumpănă, de păsări care nu au reușit să migreze, de fabrici și uzine bune de
păscut, de câmpuri care nu încetează să înflorească peste betoane, străjuite de
bisericile conlocuirii. La Cluj am tras la Hotel
Siago, pe un frig de început ori de sfârșit de iarnă, și nu de primăvară
timpurie. Și dacă voi ține minte cazarea, asta va fi în primul rând din pricina
acvariului din sala de mese, cu peștișorul său Wanda care ne trimitea bezele
prin sticla captivității. În după-amiaza aceea cu vreme potrivnică am hotărât
să ne facem de cap prin Cluj, urmând ca a doua zi să gustăm din festivalul de
vin.
Poate că în zona
centrală orașul nu lasă peste tot impresia îngrijirii atente, așa cum se
întâmplă cu Brașovul ori Sibiul, dar e viu, are dimensiuni chezaro-crăiești,
amintește, în bine, de toate mai marile ori mai micile orașe din părțile astea
de lume care au aparținut unui vast imperiu. Dan ne-a dus direct la Cabinetul de vin și cocotte, un local
absolut minunat pe care îl dibuise pe internet. A fost o experiență ambientală,
gastronomică, oenologică la superlativ. Decorul cu mâini de lemn, cu figurine
orientale, cu iepure ce se admiră în oglindă, cu ceasuri care indică orele
marilor capitale a fost perfect pentru o nouă ședință foto cu Dan și Mihai ca
protagoniști. Iar cocotte, cocotte-le, cocotele – recipientele de fontă în care
ni s-au servit bunătățile – tot ne-au
lăsat gura apă prin conținut, chiar dacă, în denumire, nu era tocmai vorba despre
ceea orice bărbat și-ar fi închipuit că e. Am conversat cu proprietara, ne-am
trezit cu prietenul Herbert Szasz, cel care prezentase cu luni în urmă vinurile Vinarte
în Vestik Club, am privit fascinați
decantarea și răcirea vinurilor. Am avut parte, cu plăcere, chiar și de un miting antiponta. Și ne-am dus apoi către alt local, un pic mai vechi și mai celebru al
Clujului, Joben Bistro.
Acest bar
steampunk poate fi considerat mai degrabă o atracție pentru studenți și păsări
de noapte decât pentru niște degustători de vin cuminți, chipurile, ca noi.
Designul e de nota 10, realizarea impresionantă, chelnerii simpatici, vinul se
servește la frapieră-joben, lămpile sunt jobene, un zeppelin coboară spectral
din tavan, cuierele sunt robinete, figurile și măștile enorme au ceasuri în loc
de ochi, atmosfera e futuristă, de happening sf. Am petrecut o seară fabuloasă
și ne-am dorit să fim iar studenți, să dăm toate ceasurile și rotițele înapoi
pentru noi înșine, păstrând însă Clujul actual cu totul. După Joben Bistro ne-am imaginat că ne putem
petrece noaptea la Crush. Aiurea! Erau
un fum și o înghesuială acolo care ne-au alungat acasă, adică la Siago. Rămânem totuși niște degustători
de vin, nu de zgomot, nu de fum!
A doua zi, sâmbătă,
ședință foto cu peștișorul Wanda la micul dejun, luăm un taxi spre Cazinoul
unde se desfășoară WineUp. E frig, pe
lac sunt rațe, pe hidrobiciclete sunt lebede, în holul cazinoului Septimiu
Crișan zâmbește încadrat de Mihai și Dan. Totul e exemplar: casa de bilete cu
brățări și pahare și cravate roșii cu însemnele festivalului. În capătul
celălalt șade magazinul de vinuri real, cel care are și o expresie virtuală,
creată anume cu prilejul târgului. De acolo poți cumpăra vinuri legal, cinstit,
nu de la stand. Nici măcar organizatorii VinCE Budapesta – festivalul nostru
preferat – nu au găsit încă această soluție pe care Ioana, într-un mod ingenios,
o aplică pentru prima oară la Cluj.
Înăuntru, un
spațiu curat, aerisit, luminat, cu standuri bine gândite, cu design unic. Sunt
vreo șaptesprezece cu totul (deși e posibil să nu fi numărat bine) și, la ora
asta, zece și ceva, lumea nu se înghesuie în cazinou. La mijloc se face un
culoar unde găsești garderoba și toaletele. Există mașină de spălat pahare,
acestea sunt oferite, curate, alături de gheață la discreție, fiecărui expozant.
Cu aplicația WineBook, scanând codul
de bare, putem afla totul despre vinulrile servite, ba chiar putem da note și
transforma smartphone-ul în agendă oenologică.
Avem atâția prieteni în jur –
bloggeri, oameni de vin, producători, directori de vânzări, organizatori,
proprietari – că nu e greu să ne simțim acasă aici. Oameni dragi de la Avincis,
Oprișor, Gramma, Liliac, Villa Vinèa, Nachbil, Crama Borha, Rătești. Nu lipsesc PetroVaselo, Cramele Recaș,
Corcova, Gitana Winery, Crama Gârboiu, Moët ș.a. Ne-am bucurat să o reîntâlnim și să o îmbrățișăm pe doamna Irinel
Stoica, alături de Ghislain Moritz și Angela Prado, ca și pe Gabriel Roceanu și
Luminița Tsakis, Boris Ionescu, Mihai Olteanu, Bogdan Todor, Marcel Farcaș,
Mona Arsulescu, Alina Iancu, Alexandra Holhoș, Mihai Oprea, Herbert Szasz, Călin
de la Cluuuj, Roxana Moholea și Gonzalo Tello.
Și, bineînțeles, pe Ioana Micu, sufletul întâmplării, amfitrioana
tuturor. După efuziuni, politețuri, amintiri, am trecut la degustarea
propriu-zisă și la un masterclass în care ne-a fost prezentată, în absența
motivată a maestrului, metoda de degustare Luca Maroni. După două zile de
festival – sâmbătă și duminică – am ales pentru mine și pentru portbagajul
Loganului niște Chardonnay de la Corcova, Reserve, 2011, ceva Pinot Noir, 2012,
de la Nachbil, niște spumante marca Giusti, Contessa dulce, 2012, Selection, de
la Villa Vinèa. Pe celelalte,
Ispite, Smerenii, Gramme cu Mălaeli pe etichete, Avincisuri sublime, Selene
bănățene, le avem deja în club și le știm deja.
Am numărat câteva
noutăți în materie de crame, La Salina și Vinca, două frumoase surprize. Cea
din urmă, situată în Sălaj, undeva la jumătatea drumului între Cluj și Satu
Mare, are puține hectare, însă destule vinuri de calitate. Între ele, Friza Rosé 2014 și Sophia 2013, Pinot Gris, vinuri
cu care am plecat, cu baxul, către casă. Cât despre prima, La Salina, aceasta a
fost cu adevărat supriza șederii noastre clujene. Chiar dacă nu am văzut viile,
fiind invitați, alături de alte sute de persoane, la lansarea de seară a noii
crame, am avut parte de o petrecere fabuloasă undeva într-un local situat la
câteva sute de metri de celebra Salină Turda. A fost un eveniment care, vorba
realizatorului TVR Cătălin Ștefănescu, a confirmat faptul că dragul nostru Cluj
e un oraș interesant din apropierea Turzii. Imaginați-vă vreo 150-200 de oameni
la o recepție de gală, cu piramidă de vinuri, cu prezentator de top, cu
formație de jazz, cu spumante la discreție, cu preparate gastronomice, un party
adevărat de Românie oenologică modernă. Și chiar dacă în cazul Cramei La Salina
nu putem vorbi decât de trei vinuri tinere, 2014, Sauvignon Blanc, Chardonnay și
Rosé din Pinot Noir, cel puțin primul este
unul remarcabil, de o mineralitate și aciditate atât de specifice zonei, la un
preț mai mult decât prietenos. Am încheiat seara ușor euforici, ne-am întors,
legănat, cu autocarul acasă la Hotel Siago în Cluj, urmând să petrecem a doua
zi, duminică, tot la WineUp.
Pentru noi,
duminica a fost o zi internațională în materie de vinuri, la standul
italo-franco-spaniol avându-i ca amfitrioni pe Septimiu Crișan, Răzvan Demian,
Roxana și Gonzalo. Ne-am întreținut cu prietenul Călin de la Cluuuj, cu care am
plănuit o viitoare degustare de răchii și pălinci, bănățeano-ardelene, și cu
amfitrionii standurilor care ne-au oferit vinuri remarcabile. Am degustat și
băut destul cât să regretăm că aventura noastră clujeană trebuia să ia totuși
sfârșit.
Ioana, sărutări
de mâini! Ne vom da jos pălăriile și jobenele de la Joben Bistro, vom aplauda cu mânuțele de la Cabinetul de vin și cocotte, vom zâmbi precum peștișorul Wanda de
la Siago și-ți vom mulțumi că ai
transformat această frustrare, care este și a noastră, de a nu avea un festival
de ținută în România, în ceea ce de acum înseamnă WineUp – o împlinire oenologică și oenofilă. De Cluj.
Galerie foto: Cabinet de vin și cocotte, Joben, Pe drum, La Salina, WineUp, Vario
Galerie foto: Cabinet de vin și cocotte, Joben, Pe drum, La Salina, WineUp, Vario
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu