Pentru noi, fiecare weekend poate deveni un festival de vin. În virtutea acestei plăcute realități, între 9 și 11 iunie ne-am aflat în capitala Austriei și totodată în capitala străbunicilor ori bunicilor noștri, pentru a participa la VieVinum 2018, prestigios festival de vin aflat la a X-a ediție, care se desfășoară în Palatul Hofburg.
Ne-am văzut nevoiți să nu putem onora o invitație la
festivalul orădean al vinului, Salonul
Vinurilor Millésime, primul de acest fel și de această
amploare, organizat în perioada 8-10 iunie pe malurile Crișului Repede. De vină a fost, cum
spuneam, festivalul vienez la care am fost acreditați ca jurnaliști de vin și
la care participăm pentru a doua oară. Așadar ne vom cere iertare Oradiei Mari,
un oraș care a crescut în toate ale sale atât de spectaculos în ultimii ani, cu
scuza firească, nevinovată, că este frumos și la Viena, în fosta noastră capitală
chezaro-crăiască...
Vreo patru mașini au plecat, din Arad și Timișoara,
pentru a ne duce pe noi înșine la Viena. Am fost unsprezece cu toții, însă
numai patru am încăput într-o arcadă a Palatului Hofburg, pentru una dintre cele
mai reușite fotografii ale acestei ieșiri. Mariana venise de la Novaci, Gorj,
dintr-un loc oarecum exotic în comparație cu micile sau prea micile noastre
Viene din vestul României. Cum era și firesc, seara de vineri am pretrecut-o la
Bad Blumau, pentru a n-a oară, la pensiunea Teichhof-Samwald și, pentru o oră
și un pic, în bazinele complexului balnear creat de marele arhitect Friedensreich Hundertwasser. Ne-am bălăcit puțin din cauză că
am ajuns târziu și din pricina fulgerelor unei furtuni stârnite o dată cu
înserarea. Cum restaurantul băilor era închis, am găsit unul în noapte, vreo
zece kilometri mai încolo, la Bad Waltersdorf. Un local cu platouri apetisante,
cu vinuri ale casei (Weinhof Franz Pichler) și cu pisic grandios, numai bun de
ședință foto în brațele tuturor mămicilor și duduilor grupului.
Sâmbătă, cazare la un hotel vienez de lângă Prater,
fuga la Hofburg pentru degustarea rezervată presei, apoi direct în saloanele
marelui palat, apucând să degustăm produsele a câteva zeci din cele peste 550 de
crame prezente la festival. Am reținut pentru mine câteva din cele 22 vinuri
servite în cadrul degustării Tasting with Respect, ale celor 22 de producători membri ai Asociației internaționale respect-BIODYN, proveniți din Austria,
Germania, Ungaria și Tirolul de Sud (Italia). Degustarea a fost cumva atipică
pentru niște oenofili ca noi, obișnuiți cu servirea vinurilor albe ori rosé mai
întâi și apoi cu cea a vinurilor roșii.
Astfel, am degustat la început câteva pahare de
Pinot Noir și Sankt Laurent, Blaufränkisch ori cupaje de Blaufränkisch,
vinuri nu foarte complexe, tipice pentru aceste zone ale Europei, trecând apoi
la minunatele și expresivele vinuri albe din soiurile Grüner Veltliner,
Weissburgunder ori Riesling, dar și la un excepțional Ruster Ausbruch. Am
remarcat Anning Pinot Noir 2013 de la Weingut Loimer (Austria),
tipic și elegant, ușor condimentat, un foarte fin Cuvée rot 2016 (Merlot,
Cabernet Franc, Syrah, Petit Verdot, Cabernet Sauvignon, Tempranillo) Cassiano
IGT Manincor (Südtirol), un Pinot Blanc din 2016 Pannobile de la Gsellmann
(Austria), Morstein Riesling 2016 GG VDP.Grosse Lage de la Wittmann (Germania)
și minunatul, superbul Ruster Ausbruch Pinot Cuvée (Pinot Blanc, Pinot Gris,
Chardonnay) din 2016 de la Feiler-Artinger (Austria), un nectar divin pentru
orice oenofil.
Masa de prânz o luăm, recidivând, la restaurantul L'Asino Che Ride, la vreo cinci minute de mers față de locul desfășurării festivalului.
Traversăm străzile printre fiacruri și biciclete bizare, printre taxiurile de
lux și turiștii ce fac selfie, cu ochii la clădirile impunătoare, la statuile
aurite, la această îngrijire trufașă, neverosimilă pentru cineva din Europa de
Est care tocmai execută, de trei decenii încoace, un salt cultural mortal peste
Cortina de Fier. La Viena nimic nu-ți dă impresia că Imperiul ar fi căzut acum
un veac, că ea, aroganta ființă urbană, ar fi capitala unui mic stat de 83.000
kmp și 8,5 milioane de locuitori. Totul pare intact, șters de praful istoriei
recente, o glorie lustruită, de bronz și fier și marmură și travertin strălucește
în fiecare detaliu, în fiecare melon, în fiecare gheată de vizitiu.
În Heldenplatz, Eugeniu de Savoia, eliberatorul și
cuceritorul nostru, al tuturor bănățenilor, e aproape gata să țâșnească pe
calul său de bronz în galop către nevăzutele oști otomane care ar năvăli iar prin centrul Europei. Împărăteasa Maria Tereza
veghează rece în propria-i piață deasupra tuturor furnicilor umane care mișună
prin patrulaterele largi desenate de arhitecții marelui oraș. Kaiser Franz
Josef e un nume, e un monument și e un chip omniprezent în geometria urbană pe
care o colindăm și noi, ușor uluiți de acest vast muzeu, perfect îngrijit, ale
cărui exponate imense, cazone, pline de forță și semeție, sunt gata să se pună în mișcare la o
adică, inversând sensul roții lumești, al istoriei, al timpului. Și nu cred că
avem acest sentiment din cauză că vom fi gustat prea multe GrüVe ori Blaufränkisch-uri pe
la VieVinum...
Așa că ne refugiem, mici și modești, în restaurantul
italian având pe firmă un asin, pentru un meniu latin și vinuri latine, pentru
o cafea adevărată, ristretto, pentru un salut în română al chelnerului din
încăperea alăturată. Ne întoarcem la festival. Regăsim restul grupului,
care-cum veniți de la Timișoara și chiar din Viena. Am reușit să degust prea
puțin din cât mi-am propus în cele
câteva ore rămase, căci ziua se încheia la șase. Totuși, m-am bucurat de
licorile producătorilor din districtul Wachau, de vinurile de la cei doi
Pichler, F X și Rudi, viitoare Smaragde valorând multe-multe zeci de euro, și mai ales de extraordinarele vinuri de la standul Nikolaihof. Cum
făcusem cunoștință cu acest producător din Wachau în urmă cu patru ani și cum
ne-am apucat să depănăm amintiri și fotografii de altădată împreună cu drăguța
promotoare de la stand, am fost serviți, alături de vinurile tinere,
Riesling-uri și GrüVe-uri,
și cu câteva licori de colecție: un Riesling Spätlese din 1983 de pildă sau câte
un Riesling Smaragd din 1992 și 2002. Și asta a fost cea mai frumoasă experiență
a mea de la VieVinum 2018! Am mai fost pe la unii și pe la alții, dus de
prieteni în zig-zag, la standuri cu blonde apetisante, aflate la a nu știu câta
generație de viticultori. Din Burgenland, am apucat să degust licorile de la
Prieler, din sticle cu etichete superbe.
Și brusc s-a făcut ora șase, am luat-o spre hotel, unii
pe jos (lui Claudiu o să-i spunem de acum Pas Mare, Aragorn), alții cu metroul,
în virtutea unui abonament cu preț prietenos, iar alții cu taxiul. Eu zic că e
o experiență plăcută. Pentru doi euro în plus, să privești Viena din Mercedes,
la ceas de seară, în drum spre hotel sau restaurant, cu gândul la Wiener
Schnitzel-ul enorm, servit de exemplu undeva în centru, împreună cu un Blaufränkisch de-al
locului. Să mai povestesc și experiența de gradul trei a întâlnirii cu
recepționerul indian al hotelului, cu accentul său de Hrundi V. Bakshi pe care nici Peter Sellers, din raiul său cinematografic,
nu ar putea să-l imite vreodată suficient de bine.
De dimineață, duminică, chitiți să ne întoarcem până
seara acasă, am fost haihui prin Viena. Haihui vine vorba, căci aveam totuși
câteva repere. Între ele, Ruprechtskirche (Biserica Sfântul
Rupert), cel mai vechi lăcaș din oraș, orologiul Der Anker, cu ale sale fețe
domnești Prinz Eugen von Savoyen de la ora X și Kaiserin Maria Theresia de la
ceasul XI, Wiener Stephansdom (Catedrala Sfântul Ștefan), prilej de suire în turla destinată cândva pompierilor,
343 de trepte, cu gâfâială și lipsă de aer și chinezi pe scările înguste. Am
panoramat Viena de la 67 de metri altitudine, această splendoare gotică,
barocă, ascuțită, colorată, într-o continuă mișcare, admirându-se pe ea însăși,
un pol de civilizație și cultură care absoarbe tot ce-i intră în raza de
atracție, un Babilon austriac atât de ritmat, clădit pe muzică de Mozart.
Spre casă, e lejer pe autostradă, eolienele se
rotesc încet, OMV trece pe lângă noi, la Paprika
ne așteaptă ultimul festin al ieșirii, cu ficat de gâscă gătit în multe feluri,
Zoli nu adoarme la volan, la graniță e liniște, acasă la Arad, în insignifiant
de Mica noastră Vienă, ne așteaptă un Pinot cu coadă și blană sârmoasă, de o
culoare numită Maro ca mistrețul de
veterinarul inspirat al familiei.
Galerie
foto: Prin fosta capitală, VieVinum 2018, Viena văzută de sus, Vario
Mic
îndreptar de viticultură austriacă
Scurt
istoric. Austria are o istorie vitivinicolă bogată, datând
din epocile preromană și precreștină, soiurile de vie reprezentative fiind
plantate de... celți. Prima școală în domeniu a fost înființată în 1860, la
Klosterneuburg, influențând dezvoltarea viticulturii în întregul imperiu austro-ungar,
inclusiv în Transilvania. După cel de-al doilea război mondial, districtul
Wachau a devenit o emblemă a calității, grație unui mic grup de viticultori
care și-au propus și au reușit să realizeze vinuri premium.
Scandalul
dietilenglicolului. În 1985, Austria s-a aflat în central
unui imens scandal, provocat de anumiți producători și comercianți care au
falsificat vinurile ieftine dulci și demidulci prin introducerea
dietilenglicolului, o substanță toxică, pentru a crea iluzia unor vinuri mai
complexe, de recoltă târzie, implicit mai scumpe. O parte din vinurile
falsificate au fost exportate în Germania și au ajuns pe rafturile magazinelor
germane, în blenduri realizate de importatori. Afacerea oneroasă s-a soldat cu
zeci de arestări în Austria și Germania, cu distrugerea a 27.000.0000 de litri
de vin și cu reformarea întregii industrii viticole austriece.
Regiuni
viticole. Suprafețele cultivate cu viță-de-vie numără cca
46.000 ha, majoritatea soiurilor cultivate fiind cele albe. Soiul emblematic
este Grüner
Veltliner, sau GrüVe, dar connaisseur-ii pot degusta și
minunate Rieslinguri de Rin, Sauvignon Blanc-uri și Chardonnay-uri made in Österreich. Țara cuprinde patru
regiuni viticole: Viena; Niederösterreich
(Austria Inferioară) – cu districtele
Carnuntum, Kamptal, Kremstal, Thermenregion, Traisental, Wachau, Wagram
și Weinviertel; Burgenland – cu
districtele Neusiedlersee-Hügelland, Neusiedlersee (Seewinkel), Mittelburgenland, Südburgenland; Steiermark (Styria) – cu districtele Südsteiermark,
Südost
Steiermark și Weststeiermark. Între soiurile albe specifice se numără Grüner
Veltliner, Neuburger, Rotgipfler, Welschriesling, Zierfandler, iar între cele
roșii Blaufränkisch,
Blauer Wildbacher, Zweigelt.
Producători.
Printre cei mai cunoscuți producători și cel mai cunoscute brand-uri regăsim: Alzinger, Bernhard
Ott, Birgit
Eichinger, Bründlmayer, Christian Fischer, Domäne Wachau, Edlmoser, Forstreiter, Franz Nachbaur, Franz Proidl, F
X Pichler, Gerhard
Markowitsch , Gernot&Heike Heinrich, Gesellmann, Geyerhof, Gross, Hannes
Sabathi, Hans&Anita Nittnaus, Hans Igler, Hiedler, Hogl, Lagler, Johann
Donabaum, Johanneshof Reinisch, Josef Pöckl,
Josef Gager, Josef Jamek, Josef Leberl, Juris,
Jurtscitsch, K Alphart, Kloster am Spitz, Knoll, Kollwentz, Kracher, Krutzler, Kurt
Langerer, Laurenz V, Leth, Lomer, Ludwig Ehn, Ludwig Neumeyer, Machherndl, Malat,
Manfred Jäger, Mantlerhof, Martin Hirtzberger, Muhar-van der Niepoort,
Neumeister, Nigl, Nikolaihof, Pasler, Pitnauer, Prager, Prieler, Rieder, Rosi
Schuster, Rudi Pichler, Schloss Gobelsburg, Sattlerhof, Schlossweingut
Graf Hardegg, Schloss Halbturn, Schmel, Schwertführer, Stadlmann, Stift
Göttweig, Tement, Tinhof, Triebaumer,
Umathum, Undhof Salomon, Uwe Schiefer, Velich, Wieninger, Winzer Krems, Zahel,
Zull.
Alois
Kracher. Regretatul Alois Kracher, cel mai faimos
producător al Austriei, a făcut cunoscute vinurile țării în lume. Fiul său
produce astăzi în Illmitz, Burgenland, vinuri dulci albe din struguri afectați
de mucegai nobil, cele mai bune vinuri de desert austriece. În 1994, un Welschriesling
1981 al lui Alois Kracher învingea într-o degustare în blind un Château d’Yquem
1983. Kracher a fost declarat în scurt timp cel mai bun vinificator de soiuri
albe la International Wine Challenge. Împreună cu oenologul Manfred Krankl, a
mai creat vinuri dulci pentru proteica cramă Sine Qua Non din
California.
Moric
și vițele centenare. Din vițele centenare de Blaufränkisch ale
unei parcele situate la Lutzmannsburg, lângă granița cu Ungaria, Roland Velich
creează vinul Moric, o altă comoară oenologică a Austriei.
Clasificare. Districtul viticol Wachau are un sistem propriu de clasificare a
vinurilor. Viticultorii grupați în organizația Vinea Wachau împart vinurile în trei categorii: Steinfeder - un vin foarte ușor și buvabil, slab
alcoolizat, bun de consumat tânăr, Federspiel – echivalentul unui Kabinett german, cu 11,5-12,5% volum alcoolic,
obținut din struguri mai copți, de băut în cinci ani, și Smaragd - echivalentul unui Spätlese
german, de recoltă târzie, cu volum alcoolic mai ridicat, pretându-se la o
învechire mai mare de șase ani. Membrii organizației respectă regulile din Codex Wachau, care presupun să nu cumpere
struguri din alte părți și să elaboreze vinuri expresive și pure.
Districtus
Austriae Controllatus. Din 2013, pentru recolte începând
cu anul 2012, Austria a introdus, după model francez, propriul sistem de
apelațiuni de origine controlată, sub denumirea de Districtus Austriae
Controllatus (DAC). Astfel, există 10 DAC, patru pentru Niederösterreich –
Kamptal, Kremstal, Traisental, Weinviertel, una pentru Viena - Wiener
Gemischter Satz și cinci în Burgenland –Eisenberg, Leithaberg,
Mittelburgenland, Neusiedlersee și Rosalia.
Ruster
Ausbruch. În satul Rust din Burgenland se produce vinul de
desert Ruster Ausbruch, echivalentul
unui Tokaji, mai alcoolizat însă și cu aciditate mai scăzută. Alături de
TBA-urile marca Kracher, acesta e cel mai cunoscut vin al regiunii, Viticultorii
din Rust s-au retras din schema de apelațiuni de origine controlată DAC.
Bibliografie:
Evil, Susan (consultant) – Vinurile lumii, Editura Litera, 2010
Johnson Hugh, Robinson Jancis – Atlasul mondial al vinului, Editura Litera, 2015
Patic Mihai – Enciclopedia viei și vinului, Editura Tehnică, București, 2006
The Wine Opus, Editura Dorling Kindersley, Londra, 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu