marți, 7 ianuarie 2020

2019, anul SF de ciocolată, de Moutai, de îngeri păzitori și blenduri centenare


Anul care a trecut, al zecelea an de existență a Asociației Vestik (primul ONG din România care și-a propus prin statut promovarea vinului românesc) și totodată al optulea an din viața Clubului Degustătorilor de Vin Neautorizați, a fost unul dens, plin de evenimente în club, dar mai puțin bogat în călătorii. Totuși, mica noastră vacanță de patru zile în Austria s-a dovedit cea mai dulce ieșire făcută vreodată. Acasă, în clubul bunicii, am contorizat mai multe premiere: întâiul revelion SF, prezența primului oenolog sudamerican și o verticală de vinuri fortifiate, cu un blend conținând un vin din recolta anului 1911. 
 
În ianuarie am întocmit bilanțul aventurosului an 2018. În dormitorul bunicii, am pregătit o seară cu licorile vinotecii și cu un pisic fără nume și mai apoi un flashtasting hibernal cu vinurile Cramei Lechburg. La sfârșit de lună, am fost teleportați în 2020 grație revelionului SF organizat în premieră în club.
Februarie a debutat cu aniversarea specială a prietenului Ionu, care ne-a servit cu un Moutai de cinci stele, tăria emblematică a Chinei obținută din fermentarea sorgului. Am mai anunțat viitorul festival Vinvest iar apoi am făcut cronicile de pahar a două evenimente din club: un tur exclusiv al Franței în șapte vinuri realizat de amicul Herbert Szasz și o degustare cu șapte vinuri marca Lechburg, obținute pe terroir-ul albelor care l-au îmblânzit cândva pe Hrușciov. Au urmat Winelentine’s Day, o sărbătoare a îndrăgostiților (de vin), și aniversarea CDViN: șapte ani, șapte vinuri, șapte amintiri.
 
La început de martie am zburat deasupra a trei capitale de dragul vinului de Cotnari și am sărbătorit acasă de 2xAntinori, dându-ne întâlnire cu o Vipera și un Semilllon  și căzând în extaz din pricina unui Brunello din Vignaferrovia. Tot în odăile bunicii, în premieră în România, am prezentat vinurile Ca’ Rugate iar apoi am dezvăluit câteva dintre comorile Pivnițelor Birăuaș .
Aprilie ne-a adus în club câțiva mari prieteni din cultura română, cărora le-am prezentat, între altele, șapte vinuri ale Cramei Elite. Am mai scris despre festivalurile Vinvest și Ro-Wine și am degustat noile vinuri ale Cramei Histria, de pe terroir dobrogean.
În mai am îmbunat Sfinții de Gheață cu ajutorul vinului și al festinului, am avut parte de o degustare și un vernisaj cu înger păzitor iar apoi am participat la un summit purificator desfășurat la Sibiu, Drăgășani și Cozia. Am încheiat luna cu o degustare cu slide show, tort aniversar și pisici care îmbrățișează vinuri marca Villa Vinèa.
 
În iunie, tot în clubul bunicii, în compania unui cavaler arădean al vinului, am savurat mai multe licori din Magyarország , am pus la cale un festin divin cu Salvo Lo Castro și am prezentat în premieră vinurile Cramei Teodor. De Rusalii, la ziua Cramei Avincis, am legat o strânsă prietenie cu Grandiflora, un extraordinar cuvée leat 2013 elaborat de prietenul Ghislain Moritz. O altă premieră s-a consumat tot în odăile bunicii: o seară cu Mauricio Lorca, primul oenolog sudamerican prezent în club.
Iulie ne-a oferit la debut un spectacol oenologic cu Lupii și Balerinele Cramei Gitana din Basarabia. Însoțit de emblematica-i sabie de sabrare, amicul Răzvan Demian ne-a prezentat în premieră vinurile La Sapata, brand al cramei Delta Dunării. Un alt prieten al clubului, Dejan Mikič, proprietar de cramă la Negotin, în Serbia, a susținut o extraordinară verticală de Crna Tamjanika , soiul preferat al lui Iosip Broz Tito. La sfârșit de lună am făcut o călătorie de patru zile în Austria, al cărei prim episod l-am povestit pe blogul Pivnicer. 
 
În august am consemnat a doua „stagiune”, de vară, cu vinurile Cramei Lechburg și am continuat publicarea cronicilor de călătorie în Austria, amintind cum am petrecut o zi în Graz, din pură plăcere a călătoririi, descriind Abația din Melk ca o oglindă a lumii și prezentându-i pe Herr Josef Zotter,un Willy Wonka austriac , și a sa extraordinară fabrică de ciocolată. În club ne-am delectat cu supertoscane, superpaste și supertrufe cu ajutorul amicului Adrian Pașca și al dragei doamne Pivnicere. Și cum nu ar fi fost de ajuns, am mai savurat, tot în dormitorul bunicii fel și fel de rosé-uri, căpșuni și clătite de-a dreptul irezistible . Tot în august, vinurile MaxiMarc au făcut istorie într-o companie selectă, iar prietenii de la Crama La Salina ne-au prezentat miraculosul vin de gheață obținut din struguri culeși în ianuarie 2019.
 
La început de septembrie, am povestit vizita noastră la Crama MaxiMarc, făcută împreună cu cei mai mici degustători neautorizați. Toamna a mai debutat la Zooland-ul de lângă Sâmbăteni cu mangaliță și vin, printre zimbrii, lamele și cerbii amicului Gabi Mohaci. La finalul lunii, o nouă degustare cu licorile prietenului Paul Fulea ne-a revelat un adevăr: ca nisipul vinurile Cramei Histria sunt...
În octombrie am aflat că Austria are o nouă denumire de origine controlată, Carnuntum, am anunțat festivalul de vin arădean Vicii și Delicii și am organizat o nouă degustare cu comori descoperite în vinotecă. Grație mezinului clubului, am participat la două importante festivaluri de vin olandeze: Amsterdam Wijnfestival și Groningen Wijnfestival. Pe cei mai entuziaști membri CDViN i-am pus să ghicească opt vinuri servite în pahare negre. Apoi am făcut exerciții de admirație de 3x2ori cu Enikő și Carassia , am descris salonul arădean de vinuri și gastronomie ca un adevărat deliciu lipsit de viciu și, în zi de sărbătoare, am servit Pecorino, carbonara și pappardelle cu Gabriele, noul nostru prieten italian. 
 
Noiembrie a început cu un HalloWine la superlativ  în odăile bunicii și cu o degustare de stele, din Eger, oferită de amicul Andrei Schmak. Cinci Savori și tot atâtea Ispite de la Crama Oprișor, în prezentarea lui Boris Ionescu, au umplut clubul cu degustători entuziaști. După cum a făcut-o și domnul profesor Valeriu Stoica, cu ajutorul poeziei și al vinurilor Avincis. Luna s-a încheiat cu o extraordinară verticală de vinuri fortifiate marca José Maria da Fonseca în prezentarea amicului Elias Macovela. Am putut degusta astfel, în blendul Moscatel de Setúbal Alambre 20, cel mai vechi vin servit în club, provenit din recolta anului  1911.
În decembrie am descris nemaipomenitul city break cu Elias pe drumul vinului lusitan și arădean și am aflat, dacă mai era nevoie, că Răzvan Demian plus chitară plus Barolo plus Amarone egal Wow! O degustare oficiată de Herbert, cu șapte vinuri latine, de lume veche ori nouă, și o alta cu vinuri supertoscane și supervalahe susținută de Adi-ul Cramei Viile Metamorfosis au încheiat apoteotic anul oenologic 2019 în dormitorul bunicii.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu